Eerste dagen in Kathmandu

9 februari 2022 - Kathmandu, Nepal

Namaste,

Inmiddels ben ik alweer drie dagen in Nepal, de tijd vliegt voorbij! Na een vlucht via Doha (Qatar) zijn wij maandag rond 9 uur aangekomen in Nepal. We hebben gelukkig geen vertragingen gehad en vooral de eerste vlucht was heel relaxed aangezien we drie stoelen voor ons tweeën hadden! Wel baalden we een beetje dat we geen mannen waren, die hadden namelijk private man's rooms met ligstoelen op de luchthaven van Doha...

In Nepal aangekomen hebben we eerst Nepalese thee gedronken en na even te hebben geslapen hebben we gelijk een flinke wandeling naar de Swayambhunath Stupa gemaakt, ook wel bekend als de apentempel! Rondom deze mooi versierde Boeddhistische tempel zijn namelijk ontzettend veel apen te vinden. Deze tocht was gelijk een mooie inkomer om aan het verkeer te wennen, dat is nameijk nogal chaotisch op z'n zachtst gezegd. Als je een vrije plek op de weg vindt, moet je die ook pakken en als een auto toetert neemt die voorrang. Verder is het de bedoeling dat je links rijdt en loopt zo ver dat kan.

Gisteren hebben we onze eerste volledige dag in Nepal gehad. We hebben een tour gedaan langs vier verschillende tempels. Allereerst zijn we terug gegaan naar de apentempel. Hier hebben we veel geleerd over het ontstaan van deze tempel en het Boeddhisme. De vlaggen die aan de tempel hangen hebben een beschermende functie. Het paard dat op elk gebedsvlaggetje staat, staat voor de snelheid en overgang van ongeluk naar voorspoed, de drie juwelen staan voor Boeddha, Dhamma (de boeddhistische leer) en Sangha (de boeddhistische gemeenschap) en de kleuren staan symbool voor de vijf elementen. De blauwe kleur staat symbool voor de hemel en vrede, de witte kleur staat voor wind, de rode kleur voor vuur, de groene kleur voor water en de gele kleur staat voor de aarde.

Na deze tempel te hebben bezocht zijn we nog naar een Hindoe tempel gegaan. Het Hindoeïsme ziet het Boeddhisme als een aftakking en daarom worden veel gebruiken en gewoontes gedeeld.

Ook zijn we nog naar een crematieplaats geweest. Dit was een erg heftige ervaring. Eerst wordt het lichaam op verschillende plekken gewassen met het water uit de rivier en daarna wordt het lichaam verbrand op een plateau aan het water. Er vonden verschillende crematies plaats op de momenten dat wij hier waren en het huilen van de vrouwen ging door merg en been.

De laatste tempel die wij hebben bezocht is de grootste Boeddhistische Stupa van de wereld. Hier hebben wij ook mogen ervaren wat de healing bowl doet. Dit was een erg bijzondere ervaring.

Vandaag hebben wij de laatste dingen voor onze trekking geregeld en hebben wij een wandeling naar het Durbar Square gemaakt. Hier staat de tempel waar de Kumari leeft, de enige levende godin. Deze godin is een jong meisje die door priesters wordt gekozen rond de leeftijd van drie jaar. Dit meisje zal Kumari zijn tot ze gaat menstrueren aangezien de Kumari niet mag bloeden. Het meisje woont zonder haar ouders in het paleis en mag buiten de feestdagen om niet naar buiten. Als ze naar buiten gaat, wordt ze gedragen aangezien haar voeten niet de grond mogen raken.

Om de dag af te sluiten zijn we vandaag nog even bij de Garden of Dreams geweest. Het was toch heerlijk om even van de drukke straten weg te zijn en te genieten van een beetje stilte.

Morgen vertrekken wij met de bus richting Pokhara. Vanuit hier zullen wij vrijdag beginnen met Poon hill trekking!

1. Geerhard Davina:
    9 februari 2022
    Hallo Karlijn,
    Foto’s komen bekend voor.😊
    Ook Pokhara ligt prachtig aan een meer met uitzicht op de Anapurna.
    Mocht je nog weer in de buurt van Kathmandu komen dan is Bhaktapur ook een aanrader.
    Geniet ervan
  2. Mirjam:
    9 februari 2022
    Hoi Karlijn Wat leuk om je verhalen weer te kunnen lezen. Heel veel plezier!
    Groetjes van Mirjam
  3. Schoonma:
    10 februari 2022
    Hallo Karlijn ,
    Fijn om je reisverslag te lezen . Je schrijft er leuk en beeldend over.
    Veel plezier samen. Oma.
  4. Flore:
    10 februari 2022
    Karlijn, geweldig om te lezen dat je goed bent aangekomen. Jullie zijn er wel gelijk helemaal ingedoken qua verkennen zeg! De crematie klinkt als een indrukwekkende ervaring. Erg herkenbaar wat je beschrijft verder, ik ben ook op al die plekken geweest jaren terug en had zelfs dezelfde vlucht! Veel plezier in Pokhara, het zal weer heel anders zijn.