Van steen naar zand tot strand

12 juni 2022 - Dead Sea, Jordanië

De afgelopen dagen hebben we tussen de rotsen gelopen in Petra, zat het zand tussen onze tenen in de woestijn van Wadi Rum en lagen we aan het strand bij de Dode zee. Ik heb dus weer van alles meegemaakt!

Na ons verblijf in Dana heeft de eigenaar van het hostel ons naar Petra gebracht. We hebben het de eerste dag daar lekker rustig aangedaan. We hebben een rondje gelopen door Wadi Musa, het dorpje naast Petra, en lekker gegeten in één van de vele restaurantjes. Dit was wel even wat anders dan het rustige en uitgestorven Dana. Je merkte hier goed dat de focus lag op geld verdienen wat de sfeer in de stad net iets minder prettig maakte.

De volgende dag hebben wij een bezoek gebracht aan Petra, één van de zeven wereldwonderen! We hebben hier een flinke wandeling gemaakt langs verschillende mooie gebouwen uitgehakt in de rotsen. Uiteraad wel afgewisseld met vele tussenstops en drinkpauzes om bij te komen van de hitte. Warm was het hier namelijk zeker.

Na een lekkere lunch en heel lang overwegen hadden we toch besloten om nog de ruim 900 treden te beklimmen naar de Monestry van Petra. Hoewel dit een hele zware klim was, was het het zeker waard! Het was hier een stuk minder toeristisch en eigenlijk veel mooier dan het bekende Treasury bouwwerk van Petra. Wel was het erg naar om te zien hoe de ezels en paarden werden behandeld die sommige toeristen via de trappen omhoog brachten. Deze dieren gleden vaak uit en werden hard geslagen terwijl ze zwaar werk verrichtten in enorme hitte.

De volgende dag zijn we naar de woestijn van Wadi Rum doorgereisd. Na onze backpacks in onze tent te hebben gelegd zijn we naar de familie thuis gegaan bij wie we dit geboekt hadden. We mochten daar lunchen en aangezien het zo gezellig was zijn we daar de hele middag gebleven. We kregen een ijsje, thee, koekjes en daarnaast hebben we heel gezellig gekletst. Het was helemaal bijzonder toen er op een gegeven moment een andere man binnenkwam en de vrouw zich ineens omkleedde in een boerka. Bij ons had ze een leuk zomerjurkje aan en haar haren los, maar aangezien er een man binnen wilde komen, moest ze haar hele lichaam en gezicht bedekken. Hoewel dit volgens haar helemaal vrijwillig is, voelt het toch een beetje vreemd.

's Middags hebben we nog een tochtje op een kameel gemaakt tijdens de sunset. Ik zat op de ena snelste kameel van Wadi Rum! Gelukkig heeft ze zich netjes gedragen op wat keren na dat ze uit het niets ging zitten. Als je weleens op een kameel hebt gezeten weet je dat dat niet heel fijn is, maar gelukkig ben ik erop blijven zitten! Na het eten zijn we nog met de jeep verder de woestijn ingereden om de sterren te bekijken. We hebben hier zelfs nog gedanst onder de sterren met de twee mannen die met ons meegingen!

De tweede dag in Wadi Rum hebben we een jeep tour gemaakt door de woestijn en hebben we zandduinen en rotsen beklommen (wel op slippers, niet zo handig en ook zeker niet verstandig.. 😅), zijn we een cave in geweest met muurschilderingen en zijn we in twee canyons geweest. Ook hebben we geluncht midden in de woestijn en hebben we onder het genot van een theetje, gemaakt door middel van een kampvuurtje, de sunset bekeken. Na de sunset werden we afgezet bij een kamp midden in de woestijn waar ons tentje stond. We hadden hier geen internetverbinding en waren dus helemaal afgezonderd van de wereld wat de ervaring extra bijzonder maakte!

Op dit moment zitten we in een heerlijk hotelletje aan de Dode Zee. Als je ooit naar de Dode Zee gaat, raad ik je aan om niet je benen te scheren van te voren en om geen open wond op je knie te hebben als je lekker wilt dobberen. Dit voelt niet heel fijn kan ik je uit eigen ervaring vertellen. Verder is het wel een hele gave ervaring om zonder moeite te zitten of te liggen in het water en dat het juist wel veel moeite kost om te zwemmen aangezien je benen dan boven water drijven.

Vandaag zijn we nog een dagje maar Madaba gegaan, een klein Christelijk stadje met veel mozaïek kunstwerken. We hebben hier een kerk, een archeologische plek en een klein museum bezocht. Toch stelde het niet heel veel voor en werd er vooral een toeristische plek van gemaakt. Wel was het leuk om nog een dagje weg te zijn.

Morgen blijven we nog een dagje in het hotel en dinsdagavond vliegen we alweer terug naar Nederland om daar woensdagochtend heel vroeg aan te komen op Schiphol! Ik ga dus nog even lekker genieten van het zonnetje hier voor ik na 4,5 maand weer terug ben in het gereguleerde, gestructureerde en gehaaste Nederland!

1. Leo:
    12 juni 2022
    Karlijn, ik heb met plezier je reisverhalen gelezen de afgelopen maanden. Ik vind het ontzettend gaaf en moedig van je dat je deze reis hebt gedaan. Het is natuurlijk ontzettend mooi dat je je reis bent begonnen in Nepal met Sanna en je reis is geëindigd in Jordanië met Sanna. In die tussentijd heb je fantastisch vrijwilligers werk verricht in Tanzania en ook nog even gekeken hoe het in Kenia is. Ik ben zeer benieuwd naar je verhalen. Tot woensdag!!!
  2. Schoonma:
    14 juni 2022
    Weet dat je heeeeel welkom bent in het midden van je familie en vrienden . Dank voor het delen van alle belevenissen. Een ontspannen terugreis en graag tot ziens !!! Oma XXX.
  3. Ilône Davina:
    15 juni 2022
    Karlijn ik heb weer genoten van je geweldige reisverhalen. Wat een rugzak vol ervaringen breng je weer mee. Geniet nog even van je vrije tijd. Hgr. Ilône