Jordanië!

5 juni 2022 - Amman, Jordanië

Inmiddels zijn Sanna en ik weer herenigd en hebben we al vele uurtjes bijgekletst! Wat heb ik dat gemist zeg! Uiteraard hebben we naast het vele kletsen ook nog veel beleefd en hebben we zeker niet stil gezeten. Wat heeft Jordanië ons tot nu toe al verrast!

Zoals dat ook ging met Nepal hebben Sanna en ik geen enkele voorbereiding getroffen voor het reizen naar Jordanië. We hadden alleen de vlucht en een hotelletje geboekt voor de eerste dagen, maar we hadden geen idee wat er verder allemaal te zien en te beleven valt in Jordanië, hoe de natuur en cultuur is en hoe de mensen leven. In tegenstelling tot Afrika is Jordanië namelijk behoorlijk welvarend. Dat was voor mij toch best wel even wennen. Zo moet ik hier ineens weer een gordel om doen in de auto en ben ik al een aantal keer per ongeluk door een rood stoplicht gelopen. Die hadden ze niet in Tanzania... Ook had ik een totaal ander beeld van de mensen die hier leven. Jordanië is het meest gastvrije land waar ik ooit ben geweest. In de taxi van het vliegveld naar het hotel kreeg ik al gelijk een beker thee (met veel te veel suiker) aangeboden, iedereen op straat heet ons welkom hier en als je een vraag hebt, kun je bij iedereen terecht. Daarnaast kun je hier zelfs in het donker alleen over straat lopen zonder bang te zijn dat er iets gebeurt!

Inmiddels hebben we ook al een plannetje gemaakt voor onze reis en die begon natuurlijk in Amman, de hoofdstad van Jordanië. Op dag één zijn we al gelijk op pad gegaan. We zijn begonnen met het beklimmen van de vele trappen naar het Citadel waar we lekker konden rond lopen en konden genieten van het uitzicht over de stad. Aangezien het niet zo toeristisch is in Jordanië kun je alles rustig bekijken en wil iedereen je informatie vertellen!

Na het Citadel hadden we op de eerste dag ook nog een museum bezocht over Jordanië en hebben we nog een citytour gedaan. Tijdens de citytour heeft de gids ons meegenomen naar de groente- en fruitmarkt, de kledingmarkt, een oude parfumerie, een moskee waar we ook een kijkje binnen mochten nemen en we hebben een bezoekje gebracht aan een traditionele barbier. Om het nog leuker te maken mochten we onderweg allemaal lokale lekkernijen proeven en kreeg ik nog een gratis wenkbrauwen beurt waardoor mijn wenkbrauwen nu weer goed in model zitten 😉.

Op de tweede dag hebben we een tour gedaan naar het noorden van Jordanië. Zo zijn we bij het oude dorp Umm Qays geweest, hebben we een bezoekje gebracht aan de opgravingen in Pella en zijn we in het kasteel Ajloun geweest. Daarna hebben we de dag afgesloten in Jerash. In deze mooie Romeinse stad zijn nog vele oude bouwwerken te zien zoals tempels, een stadion voor paardenwedstrijden en een theater. Je mocht hier overal naar binnen en tussendoor lopen aangezien ook hier heel weinig toeristen zijn. Dit maakt de ervaring extra mooi!

Op dag drie in Amman hebben we de blauwe moskee King Abdullah bezocht. In een gewaad gekleed mochten wij zelfs een gebed bijwonen. Dit was erg interessant. De mannen beden in een hele mooie grote ruimte en de vrouwen beden in een kleinere en eenvoudigere ruimte. Op het moment dat de vrouwen de bidruimte voor vrouwen binnenkwamen, mocht de boerka af en konden zij vrijuit praten. Dit was voor ons bijzonder om te zien.

Na de moskee zijn wij doorgelopen naar een groot winkelcentrum waar we lekker hebben geluncht en waar we de grootste lol hadden in de paskamers van de kledingwinkels. Hoewel de meeste kleren niet voor onze figuren zijn gemaakt, zijn we uiteindelijk beiden toch nog geslaagd! 's Avonds hebben we de dag nog afgesloten in een restaurantje aan de toeristische Rainbowstreet en ben ik nog flink onderuit gegaan op de weg terug naar het hotel. Naast een verzwikte enkel heb ik nu ook een gat in mijn hand, in mijn knie en in mijn broek. Je zou denken dat ik hobbelige wegen wel gewend was na ruim drie maanden Afrika, maar dat viel toch vies tegen 😅.

Gisteren zijn we met de taxi naar het kleine plaatsje Dana gereden. Helaas is er weinig openbaar vervoer in Jordanië en moeten we dus veel gebruik maken van taxi's hier. Toen we aankwamen in het gebouw wat het hotel voor zou moeten stellen, stonden we eigenlijk op het punt om gelijk weer om te draaien. Het zag er niet echt fantastisch uit. Toen we om het gebouw heen liepen veranderde dit meteen. Het uitzicht hier is ontzettend mooi. Vanuit de kamer hebben we een fantastisch uitzicht over een vallei. Wij zijn de enige toeristen hier op dit moment en hoewel de mensen hier geen Engels spreken willen ze alles voor ons doen en zijn ze super gastvrij! Ze maken het lekkerste eten voor ons, hebben ons meegenomen naar het dorp voor de pinautomaat en de supermarkt en ze hebben ons nog een ander mooi uitzichtpunt laten zien!

Gisteren hebben we vooral genoten van het prachtige uitzicht en de zonsondergang en vandaag hebben we een hele mooie hike gedaan door de bergen. De natuur is erg droog, maar de verschillende rotsen zijn er mooi. We hebben onderweg zelfs nog ons eigen kampvuurtje gemaakt om thee te maken!

Morgen gaan we door naar Petra en daarna staat Wadi Rum nog op de planning van waar uit we voor een nachtje de woestijn in willen trekken en uiteraard willen we ook even baden in de Dode Zee! Dat wordt nog anderhalve week flink genieten!

1. Erik Boertien:
    6 juni 2022
    Wat gaaf om iedere keer al jullie mooie verhalen en foto’s te mogen volgen, geniet er nog van 🍀

Groeten,

Erik en Veronique
    Lynn en Tess
  2. Schoonma:
    7 juni 2022
    Het is weer een prachtig verhaal dat je schrijft. Van achter de computer in een veilig (?) land en met koffie onder handbereik , geniet ik van jullie belevenissen. Lieve groet voor jullie beiden van Oma.