Mombasa

31 mei 2022 - Amman, Jordanië

Afgelopen donderdag heb ik de trein genomen naar Mombasa. De trein tussen Nairobi en Mombasa gaat drie keer per dag en duurt ongeveer vijf uur. En hoewel de trein door hele mooie natuurgebieden rijdt, heb ik helaas niet alles daarvan meegekregen. Ik ben iets te goed geworden in dutjes doen tijdens het reizen en ik kan nu moeilijk mijn ogen open houden als ik in een bus of trein zit. Gelukkig heb ik nog wel wat gezien van de omgeving en heb ik ook de zonsondergang gezien vanuit de trein!

De treinrails is aangelegd door de Chinezen en is dus kwalitatief best goed vergeleken met de rest van de vervoersmiddelen in de meeste Afrikaanse landen. Toch is dit niet goed voor de economie en het land zelf. Kenia heeft op dit moment een enorme schuld bij China staan vanwege de aanleg van de treinverbinding en daarom heeft China vandaag de dag erg veel macht in Kenia. Daarnaast heeft de aanleg van de rails en de treinstations ook niet bijgedragen aan de economie aangezien China haar eigen mensen in Kenia heeft laten werken in plaats van de Keniaanse bevolking hiervoor aan te nemen. Het gebruik van de trein geeft daarom toch een beetje een dubbel gevoel.

Hoewel ik verwacht had dat het in Mombasa ontzettend warm zou zijn en ik volledig zou verbranden, valt dit ontzettend mee en is de temperatuur eigenlijk best lekker. Ik ben daarom de eerste dag begonnen met een wandelingetje naar het dorpje waar ik verblijf en ik heb een bezoekje gebracht aan de supermarkt. Daarna heb ik lekker aan het strand gelegen en heb ik aan het einde van de middag nog een strandwandeling gemaakt.

De volgende dag ben ik samen met Andy naar Mombasa zelf gegaan. Andy heb ik ontmoet in Tanzania. Hij is oorspronkelijk een Tanzaniaan, maar woont inmiddels al heel wat jaren in Amerika. Hij had nu vakantie en combineerde het bezoek aan z'n moeder in Arusha met een vakantie in Kenia en was toevallig rond dezelfde periode in Mombasa. We hebben daarom samen een uitstapje gemaakt naar het oude centrum van Mombasa en Fort Jesus. Fort Jesus heeft een belangrijke rol gespeeld in de geschiedenis van Mombasa. Zowel de Portugezen als de Omanen en de Britten hebben dit fort in bezit gehad. We hebben deze gezellige dag afgesloten met een diner aan het strand.

De laatste dag in Mombasa ben ik begonnen aan het zwembad. Helaas is mijn poging om nog iets bruiner te worden niet gelukt aangezien er niet heel veel zon was, maar het was wel een lekker ochtendje. 's Middags had Andy mij nog meegevraagd om de sunset te bekijken met een vriend van hem. We zijn met de boot vanaf de zee de rivier opgevaren en vanaf een mooi uitzichtspunt hebben we de zonsondergang bekeken. Dit was een erg gezellige avond!

Na deze relaxte paar dagen kwam daar maandag een einde aan. Gisterochtend heb ik helaas Mombasa alweer moeten verlaten. Ik moest al op tijd met de tuk tuk naar het vliegveld vertrekken aangezien één van de ferry's kapot was die iedereen naar het centrum van de stad brengt. Er waren dus lange wachtrijen. Gelukkig viel de wachtrij bij mij nog mee en was ik redelijk snel op het vliegveld. Tijdens de eerste vlucht naar Ethiopië had ik drie stoelen voor mezelf en op de tweede vlucht zat er een man naast mij die op weg was naar een conferentie over de economische vooruitgang van ontwikkelingslanden. Dit past natuurlijk helemaal in mijn straatje, dus we hebben gezellig de hele vlucht gekletst. Na vlucht twee kwam een lange tussenstop van 5,5 uur in Egypte waarna ik daarna naar Jordanië ben gevlogen. Ik heb vanmiddag al een drankje gedaan en een klein rondje gelopen door het centrum van Amman (de hoofdstad van Jordanië) en op dit moment zit ik dan eindelijk op het vliegveld om Sanna op te halen! Nog even wachten en dan kunnen we lekker weer bijkletsen! Wat heb ik daar zin in!! De komende twee weken zullen wij hopelijk alle mooie plekjes van Jordanië gaan ontdekken en lekker genieten!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Schoonma:
    31 mei 2022
    Wat een ontzettend gezellig verhaal schrijf je weer !!!! Boeiend en informatief .
    Heeeel fijne ontspannen dagen , samen met Sanna . Ik denk dat je vakantie nu
    gaat beginnen. Veel plezier !!!! Oma.