Wilde dieren spotten!

18 februari 2022 - Lumbini, Nepal

Inmiddels zijn wij alweer bijna twee weken onderweg, de tijd vliegt!

Na mijn laatste blog zijn wij nog één dag in Pokhara gebleven waar wij een tour hebben gedaan om de stad te verkennen. Eerst zijn wij bij een Hindoe tempel geweest en een rivier met 'heilig' water. Daarna zijn we naar een waterval middenin de stad geweest en naar een hele mooie tempel aan de overkant van de waterval die uitmondt in een grot. Vanuit de grot kon je de waterval vanaf beneden zien!

Daarna zijn wij nog bij een grote Stupa geweest op de berg. Het was nog een flinke uitdaging om die te bereiken aangezien wij nog steeds enorme spierpijn hebben, maar het is ons gelukt! De Stupa was ontzettend mooi en ook het uitzicht vanaf de berg over de stad was prachtig!
Woensdag zijn wij vroeg met de bus naar Chitwan gegaan. Dit is een nationaal park met een aantal wilde dieren. We werden vanaf de bus opgehaald door onze gids Santa en medereiziger Joe en zijn gelijk een sightseeing tour gaan doen. Onze gids wist alles te vertellen over de vele vogels die er leven en we hadden zelfs al een neushoorn van een afstandje gespot!

's Avonds hebben we nog een traditionele dansshow mogen aanschouwen. Dit was behoorlijk toeristisch maar wel grappig om te zien.

De tweede dag hadden we een erg druk programma. We begonnen met een kanotocht. Tijdens de kanotocht hebben we weer veel kleurrijke vogels gespot, wat hertjes en heel wat krokodillen! Daarna hebben we een jungletocht gemaakt. Onze gids vond het leuk om een off road tocht te doen door de bush. Dit was wel even spannend aangezien er ook tijgers leven in Chitwan. Helaas (en toch ook wel een beetje gelukkig) kwamen we geen tijgers tegen. Wel hebben we veel hertjes en aapjes gezien. Ook zijn we nog langs een breedingcentrum voor olifanten gegaan. Dit voelde alleen niet goed. Er leven in Chitwan nog maar 30 olifanten in het wild en 70 olifanten zijn in het bezit van mensen. De olifanten die gefokt worden, worden niet meer terug in het wild gezet, maar worden ook weer door mensen getraind en aan een ketting om hun poten gehouden. Helaas worden er in Chitwan nog steeds tochten georganiseerd waar toeristen op olifanten mogen rijden.

Na het volle ochtendprogramma hebben we 's middags nog een jeepsafari gedaan. Hier zijn we vliegende pauwen tegengekomen (ik wist niet dat deze beesten konden vliegen 😅), heel veel verschillende herten en vogels, krokodillen, een schildpad en een paar neushoorns. Helaas hebben we geen wilde beren en tijgers kunnen spotten. Wel hebben we nog een tijger in een hok gezien. Deze tijger zit vast aangezien hij de afgelopen tijd al meerdere mensen heeft opgegeten. Ze zijn de tijger nu aan het trainen om weer herten te eten.

Vandaag hebben wij Chitwan verlaten en zijn wij doorgereisd naar Lumbini. Inmiddels ben ik een kudde koeien op de weg al wel gewend, maar olifanten daarentegen was toch echt nieuw voor mij. Toch leuk om dat ook een keer mee te maken. Op dit moment zijn we in Lumbini, de geboorteplaats van Buddha. Helaas valt het stadje erg tegen. Sanna en ik hebben beiden geen fijn gevoel bij deze omgeving. Er ligt veel afval op straat, de sfeer is een beetje grimmig en mensen staren ons de hele tijd aan. We gaan daarom morgen naar de Maya Devy tempel, dit staat ook op de lijst van UNESCO, om vervolgens overmorgen weer terug te gaan naar Pokhara. Dat was toch wel een erg fijne stad!

1. Ellie:
    18 februari 2022
    Leuk Lijn!!!! Geniet ervan en wees voorzichtig xx
  2. Leo:
    19 februari 2022
    Hoi Karlijn, wat heb je weer een leuk verhaal geschreven. Geniet samen ook nog van jullie laatste week in Nepal. Over een dikke week begint je volgende reis al.
  3. Schoonma:
    19 februari 2022
    Wat hebben jullie weer veel gedaan en gezien. Leuk om je belevenissen te volgen en ....... de foto's maken de verhalen nog spannender ! ! ! (brr. die wilde dieren).