En dat was Nepal...

27 februari 2022 - Kathmandu, Nepal

Op dit moment zit ik in mijn eentje in het hostel. Na drie fantastisch geweldige weken samen met Sanna te hebben beleefd was het gisteravond tijd om afscheid te nemen. En dat viel niet mee...

Gelukkig hebben we de afgelopen week nog ontzettend veel gedaan. In Lumbini hebben we de geboorteplaats van Buddha bezocht. Op de exacte plek waar Buddha geboren is, is de Maya Devi tempel gebouwd. Maar ook om deze tempel heen zijn er nog tal van andere tempels met invloeden van vele andere landen en culturen te vinden. We hadden ontzettend veel geluk aangezien we (toevallig) op zaterdag hier waren. De zaterdag is binnen het Boeddhisme namelijk de heilige dag en daarom waren er ontzettend veel monniken te vinden. Naast dat wij geïnteresseerd waren in de Maya Devi tempel, waren de andere bezoekers ook vooral geïnteresseerd in ons. Er zijn meer foto's, gevraagd en ongevraagd, van ons gemaakt, dan dat wij zelf van de plek hebben gemaakt. Daarnaast vinden de Nepalezen het ook echt niet raar om iemand van top tot teen volledig te bestuderen. Misschien staat de Maya Devi tempel binnenkort wel bekend om de twee blonde meiden uit Nederland 😉.

Na Lumbini zijn we weer terug gegaan naar Pokhara. Hier zijn we naar het International Mountain museum gegaan waar we informatie kregen over verschillende bergen in Nepal, hebben we interessante interessante verhalen gehoord over bergbeklimmers en hun prestaties en leerden we over de verschillende bevolkingsgroepen en hun leefstijlen. Dit was erg interessant!

Ook hebben we een kookcursus momo's maken gedaan bij een Nepaleze vrouw thuis! Momo's zijn een soort dumplings. En o, wat gaan er veel kruiden in die dingen zeg. Gelukkig viel de buikpijn mee die avond en hebben we veel geleerd over de kookgewoontes in de Nepaleze keuken en hebben we genoten van het heerlijke eten!

Daarnaast hebben we in Pokhara ook genoten van even niks. We hebben in het zonnetje aan het meer gelegen, genoten van het heerlijke eten en een massage konden we natuurlijk niet overslaan. Dit was een geheel nieuwe ervaring voor mij. En hoewel ik niet weet of ik er nou ontspannender uitkwam dan dat ik er in ging, was het wel goed om het een keer te proberen 😅!

Terug in Kathmandu hebben we nog een uitstapje gemaakt naar Panauti en Bhaktapur, twee hele oude steden. In Panauti hebben we rondgelopen in het oude centrum, zijn we in een museum geweest en kwam onze gids toevallig nog een bekende tegen die ons bij haar thuis uitgenodigde! We mochten haar hele huis bekijken en genieten van de thee en twee Nepaleze snackjes Yomari en Bara!

Ook in Bhaktapur hebben we door het ontzettend mooie en oude centrum gelopen. Helaas zijn veel gebouwen verwoest door de aardbeving in 2015 en is nog niet alles opgeknapt. Toch zijn er ontzettend veel mooie plekken en tempels te vinden! Ook hier hebben we nog nieuwe Nepaleze snackjes geproefd en hebben we nog een snelcursus pottenbakken gekregen.

Het leuke aan deze tour was dat we dit met een hele bewuste organisatie hebben gedaan. De auto waarin we reden tijdens de tour was elektrisch. Dit is een groot verschil met de andere auto's en bussen in Nepal waar nog zwarte rook uit komt. Daarnaast hadden we zowel een vrouwelijke gids als vrouwelijke chauffeur wat zeer uitzonderlijk is. Hoewel de positie van de vrouw aan het verbeteren is, is het nog steeds uitzonderlijk dat de vrouw werkt en een eigen inkomen verdient. In Nepal 'hoor' je als vrouw thuis te wonen tot je gaat trouwen en dan trek je bij de familie van je man in. Je zorgt dan daar voor het huishouden, je schoonouders en je kinderen.

Gisteren zijn Sanna en ik nog in het paleis geweest waar de koning van Nepal tot 2001 leefde. In 2001 is de hele familie van de koning vermoord door de broer van de koning en sindsdien is er geen monarchie meer in Nepal. Gelukkig is het grote paleis met mooie tuin bewaard gebleven.

Na drie weken samen te hebben gereisd met Sanna is Sanna nu helaas weer onderweg naar Nederland. Ik ben nog een dagje in Nepal en vlieg vanavond door naar Tanzania waar weer een nieuw avontuur staat te wachten!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Lilian:
    27 februari 2022
    Wat prachtig weer Karlijn!
    Goede reis naar Tanzania en óp naar nieuwe onbekende ervaringen!
  2. Annette:
    27 februari 2022
    Lieve Karlijn, het eerste gedeelte van je reis zit er nu op. Ik heb genoten van je verhalen en mooie foto's. Tanzania zal heel anders worden, mede doordat Sanna er nu niet meer bij is. Ik hoop dat je ons ook de komende maanden weer mee laat genieten van al je belevenissen.
  3. Jacqueline:
    27 februari 2022
    Tjonge, wat een ervaringen en mooie foto's. Ik zie dat je zelfs creatief bent geweest met pottenbakken...spannend om zonder Sanne verder te gaan. Pas je goed op!!!!! Heel veel mooie momenten gewenst de komende tijd!!
  4. Leo:
    27 februari 2022
    Hoi Karlijn, wat ontzettend mooie dingen heb jullie de afgelopen 3 weken gedaan van potten bakken, cultuur snuiven tot en met een echte trek gelopen. Ik hoop dat je in Tanzania net zo enthousiast blijft en ons op de hoogte houdt met weer mooie verhalen.
  5. Schoonma:
    28 februari 2022
    Wat heb je me laten meegenieten van je belevenissen . Wat moedig van jullie om al die 'versnaperingen' zomaar in je mond te durven steken !!! De foto's vond ik ook heel interessant !!! Moedig verder !!! Lieve groet.