Warmte en heel veel muggenbulten

17 juli 2019 - Paramaribo, Suriname

Ondertussen heb ik al weer ruim twee dagen doorgebracht in Suriname. En wat heb ik het naar mijn zin! Ondanks de warmte en de muggen (ze zoemen niet, maar prikken wel) vermaak ik mij hier prima. De vlucht van zondag naar Paramaribo verliep iets anders dan gepland. Toen we al in het vliegtuig zaten, hoorden we dat er een technische storing was en moest iedereen weer uit het vliegtuig. De twee uurtjes die we extra moesten wachten werden er uiteindelijk vier, maar ik heb wel gezellig gekletst met twee andere Surinamers en al meteen telefoonnummers uitgewisseld! Uiteindelijk kwam ik rond half 2 's nachts lokale tijd aan bij mijn verblijfplaats voor de komende vier weken. Een studentenhuis waar ongeveer acht andere Nederlanders en Belgen zitten voor vrijwilligerswerk of stage.

Na een kort nachtje heb ik maandag een city tour gemaakt door Paramaribo. Erg interessant. Er werd verteld over de geschiedenis en de cultuur van Suriname. Hoewel de geschiedenis van Suriname veel dieptepunten heeft gekend, heeft het ook tot een hele mooie cultuur geleid. Allelei verschillende bevolkingsgroepen leven hier door elkaar. Dit levert zelfs iets unieks op, namelijk een moskee en een synagoge naast elkaar. Na de city tour heb ik nog even boodschappen gedaan en heb ik 's avonds nog even gekletst met mijn huisgenoten.

Dinsdag was het vroeg opstaan. Ik heb namelijk een tour naar Brownsberg gemaakt. De weg ernaartoe was nog wel het allerleukste. De route ging van grote waterplassen, tot diepe kuilen en diepe afgronden. We hebben zelfs nog een stukje moeten lopen omdat ons busje het andere busje omhoog moest trekken, aangezien die niet meer verder kwam. Boven op de berg aangekomen hebben we genoten van het mooie uitzicht en hebben we een wandeltocht gemaakt door de jungle naar een waterval, de Leoval. Onderweg hebben we veel geleerd over de jungle. Wist je dat Tarzan niet aan een liaan slingerde, maar aan een luchtwortel? Luchtwortels groeien namelijk van boven naar beneden en lianen van beneden naar boven. Nadat we op de berg nog even wat hadden gegeten, hebben we onze weg vervolgd naar Paramaribo. Met als resultaat nog het zien van een luiaard en een slang.

Het is grappig om de overeenkomsten en verschillen van Suriname ten opzichte van Nederland te zien. Hoewel het aanvoelt als Nederland door de taal die er wordt gesproken, is het land toch compleet anders. De mensen zijn veel behulpzamer, vriendelijker en vrolijker. Toch zie je ook hier dat de armoede een grote rol speelt. Het is hier niet zoals in Afrika dat er aparte rijke wijken zijn en even verderop de townships. Hier leeft arm en rijk door elkaar. Tussen de grotere huizen staan ook nog de oude slavenhuisjes waar vandaag de dag nog steeds mensen in wonen.

Vandaag ga ik kennismaken met de mensen van het project waar ik de komende weken ga werken. Ik ben erg benieuwd!

1. Ilône Davina:
    17 juli 2019
    Karlijn je zou eens kunnen checken of je in aanmerking komt voor een vergoeding. Volgens mij is dit wanneer je vlucht later dan 3 uur op de oorspronkelijke eindtijd aankomt.
  2. Oma:
    19 juli 2019
    Top Karlijn. Wat heb je me laten genieten van je belevenissen. Is het huis op de foto jouw onderkomen ?
  3. :
    19 juli 2019
    Helaas is het huis op de foto niet mijn onderkomen. Het huis is onderdeel van het fort Zeelandia dat vele jaren in gebruik was.