Katwijk, Nieuw Amsterdam en Groningen

23 juli 2019 - Paramaribo, Suriname

Ondertussen ben ik hier alweer ruim een week. Wat gaat de tijd toch snel! De afgelopen dagen ben ik op het Maria Internaat geweest. Een internaat voor meisjes tussen de 10 en 20 jaar. Deze meisjes komen voornamelijk uit de binnenlanden en krijgen in Paramaribo de kans om naar school te gaan en zich te ontwikkelen. Ik begin elke dag pas om 14:00 uur 's middags aangezien dan de meiden van school komen. Ze krijgen eerst te eten en daarna moet ik helpen met hun huiswerk. De meiden hebben een enorme leerachterstand doordat ze pas op latere leeftijd naar school gingen. Ik help voornamelijk de kinderen rond de 12 jaar. Zij kunnen niet klokkijken, kennen de tafels niet en het maken van simpele op- en aftelsommen lukt ze niet. Het is daarom erg belangrijk om de kinderen te helpen om zo hun achterstand te verkleinen. Na de huiswerkbegeleiding gaan ze lekker naar buiten en aan het eind van de dag wordt er nog een uur gebeden. Het internaat wordt namelijk gerund door nonnen. Het gebed is best wel heel erg lang en de eerste keer wist ik niet wat mij overkwam. Er wordt eigenlijk elke keer dezelfde zin gezegd. Wel heb ik promotie gemaakt, ik mocht namelijk gisteren een stukje uit de bijbel voorlezen!

Naast het helpen op het internaat heb ik ook nog veel andere dingen gedaan. Zo ben ik bijvoorbeeld bij de vreemdelingenpolitie geweest. Iedereen die langer dan 30 dagen in Suriname is, moet zich daar aanmelden. Ook ben ik bij verschillende ziekenhuizen en klinieken geweest. Een huisgenoot had rare bultjes op haar voeten en enkels en moest daarom naar de dermatoloog. We zijn van overvolle wachtkamer naar overvolle wachtkamer gestuurd, maar we hebben geen arts gezien.

In het weekend heb ik veel uitstapjes gemaakt met mijn huisgenoten. We hebben een boottocht gemaakt langs verschillende plantages, we hebben een rondleiding gekregen op koffieplantage Katwijk waar we ook nog een duik in het zwembad hebben genomen, we zijn bij Fort Nieuw Amsterdam geweest, hebben de vogeltjeszangwedstrijd op het Onafhankelijkheidsplein bezocht (allemaal grote stoere mannen met een mini vogeltje die soms wel duizenden euro's waard kunnen zijn), hebben een kerkdienst bijgewoond en zijn in Groningen geweest bij een luiaarden opvang. Al met al een super leuke en drukke week!

1. Leo:
    23 juli 2019
    Hoi Karlijn, het lukt jou toch iedere keer weer om een leuk verhaal te schrijven. Het is mooi om te lezen wat je allemaal doet en dat ook nog met veel plezier. Super!!!
  2. Jacqueline:
    24 juli 2019
    Hoi karlijn. De plaatsnamen klinken wel erg bekend.... volgens mij heb je het wel naar je zin. Je maakt veel dingen mee in korte tijd en het is leuk om je belevenissen te lezen. Veel plezier, vanuit een tropisch nederland...
  3. Marja en Dick:
    24 juli 2019
    Wat maak je veel mee. Je doet veel levenservaring op. Leuk dit allemaal te horen.
  4. Oma:
    25 juli 2019
    Wat leuk om je enthousiaste verhaal te lezen. Gaat het met je huisgenoot al wat beter ? Groetjes.