Jambo!

6 maart 2022 - Arusha, Tanzania

Inmiddels heb ik mijn eerste week in Tanzania overleefd! Het is wel even wat anders dan Nepal, maar toch ben ik al best wel ingeburgerd!

Vorige week zondag vloog ik naar Tanzania om op maandagochtend aan te komen. Na een goede vlucht was de aankomst al gelijk op z'n Tanzaniaans. Alleen de slecht sprekende klusjesman was thuis en die kon mij alleen duidelijk maken dat er geen bed vrij was in het huis en verder wist hij niets. Gelukkig kwam ik al snel de eerste meiden uit het huis tegen en na een paar uur kwam de coördinator van het huis thuis en werd gelukkig alles geregeld en kon ik eindelijk een douche nemen!

Het huis is erg groot en gezellig! We wonen nu met twaalf Vlaamse en Nederlandse meiden in het huis en ik slaap met twee andere meiden op een kamer. Ook hebben we twee honden en twee schildpadden als huisdier. Helaas valt de stroom wel vaker uit dan dat die aan is en is er zelden warm water. Laten we het er maar op houden dat een koude douche ook niet super verkeerd is na een dagje zweten. Het is hier namelijk al de hele week boven de 30 graden en dat is toch best warm als je ook nog iets moet uitvoeren.

Dinsdag ben ik begonnen op het schooltje waar ik de komende weken les zal geven. Ik zal meer vertellen over het schooltje en wat ik daar ga doen in een andere blog zodat mijn verhalen niet al te lang worden. Maar ik heb het al wel naar mijn zin!

Daarnaast heb ik al een aantal activiteiten gedaan. Dinsdag zijn we naar de 'bioscoop' geweest bestaande uit een beamer op de muur geprojecteerd met wat banken ervoor. Ook hebben we gechilld bij het riviertje, hebben we een drankje gedaan bij een restaurantje en hebben we een poging gedaan om naar een art gallery te gaan. Dit is helaas mislukt omdat onze taxi op een Tanzaniaanse tijd aan kwam zetten en het museum daarom nog maar vijf minuten open was.

Dit weekend hebben we ook nog de nodige feestjes gehad. Vrijdag zijn we uit eten geweest om de verjaardag van één van de meiden te vieren en daarna zijn we wezen stappen. Op zaterdag hebben we nog een bbq en een huisfeestje gehad waar veel andere mensen kwamen die de meiden uit het huis de afgelopen tijd hebben ontmoet. Het was enorm gezellig en we hebben de nacht afgesloten in de club.

Inmiddels spreek ik al een aantal woordjes Swahili. Naast het begroeten en bedanken is het woord Mzungu wel het woord wat we het vaakst horen. Dit betekent namelijk blanke. Overal waar we lopen horen we de hele tijd mensen Mzungu naar ons roepen. Daarnaast zijn we ook in de club heel populair wat niet altijd even prettig is. Maar maak je geen zorgen oma, ik sla ze allemaal van mij af 😜.

Op dit moment lig ik lekker aan het zwembad te genieten van het warme weer. Even afkoelen zo nu en dan is niet verkeerd!

1. Schoonma:
    8 maart 2022
    Hoi Karlijn , wat een pracht verhaal schrijf je weer !!! Je kent mij trouwens ook heel goed (zie mijn big smile van oor tot oor). Pas goed op jezelf en blijf je belevenissen vertellen. Trouwens , wat lastig dat die mensen zo slecht kunnen klokkijken. Lieve groet Oma.