Wilde dieren spotten tijdens de safari!

31 maart 2022 - Tengeru, Tanzania

Afgelopen zaterdag was het dan eindelijk tijd voor een safari! Samen met Manon, Sanne en Zoë, drie meiden uit het huis, stapte ik zaterdagochtend in de jeep bij gids Abraham en kok Richard. We reden eerst naar Tarangire, het eerste park waar we wilde dieren gingen spotten. Al snel kwamen we olifanten tegen, een zwangere giraffe, buffels, antilopen en heel veel mooie vogels. 's Middags kregen we een heerlijke lunch en daarna zijn we weer verder gereden om nog meer mooie dieren te spotten. Toen het donker werd moesten we helaas weer het park uit en richting onze eerste slaapplek rijden. We zouden eigenlijk in een hutje slapen, maar omdat die dubbelgeboekt was, moesten we helaas toch in een tent slapen. Beetje jammer, helemaal toen ik 's nachts in bed lag en zo misselijk werd dat ik er drie keer uit moest om het heerlijke diner er weer uit te gooien. Hoewel ik weet dat ik niet tegen avocado kan, dacht ik dat ik nog wel een salade kon eten waarvan ik de avocadostukjes eruit had gehaald. Helaas was dat niet het geval...

De volgende dag hebben we eerst de zonsopkomst bekeken vanaf een berg en daarna hebben we onze weg vervolgd naar Serengeti. Dit was een flink eind rijden, maar we hebben nog wel wat leuke stops gemaakt bij een klein museum en een uitzichtpunt over de Ngorongoro krater. Daarnaast kwamen we ook al de nodige dieren onderweg tegen. We hebben velden vol gnoes, buffels en zebra's gezien!

In de Serengeti hebben we naast de al eerder genoemde dieren ook heel veel leeuwen gezien! We hebben zowel drinkende leeuwen gezien als leeuwen die net een beest hadden gedood en waarvan we het karkas en alle ingewanden nog konden zien. Dit was heel erg gaaf!

De tweede nacht hebben we middenin de Serengeti geslapen. Dit heeft als voordeel dat je ook dieren kunt spotten zonder in de jeep te zitten. 's Avonds kwam er een hyena om de hoek kijken toen we aan het avondeten waren en de volgende ochtend toen we wakker werden en de deur open deden, zagen we een hele grote groep giraffen!

Op dag drie hebben we nog een game drive door de Serengeti gedaan waar we nog een heel meer vol nijlpaarden zagen en nog twee krokodillen. 's Middags zijn we vanuit de Serengeti doorgereden naar de Ngorongoro krater en hebben we onderweg nog een bezoek gebracht aan de Masaai. Hoewel dit wel een beetje toeristisch was opgezet, hebben we wel kunnen zien hoe de Masaai mensen leven. Dit was erg interessant.

In Ngorongoro hebben we overnacht in tentjes tussen de wilde dieren! 's Avonds stonden er een olifant en wat buffels tussen onze tenten en 's ochtends werden we wakker van wat beesten die aan onze tentjes zaten te snuffelen. Dit was best spannend, maar wel een hele gave ervaring!!

Dag vier van de safari was iets minder leuk. Ondanks dat we nog een nijlpaard hebben gezien en meerdere flamingo's, maakte de gids het dat de dag niet zo heel fijn was. Hij begon hele rare vragen te stellen en de ene na de andere sexsueel getinte opmerking naar ons te maken. Hoewel wij hier echt wel wat gewend zijn, ging dit toch echt veel te ver. Nadat we terug waren van de safari hebben wij ons daarom ook lekker even afgezonderd van de gids en genoten van een super mooi uitzicht onder het genot van een drankje.

Op de laatste dag hebben we de gids toch maar even aangesproken op zijn gedrag van de dag ervoor. Hoewel hij het eerst nog goed probeerde te praten, zag hij later wel in dat het te ver ging en vroeg hij zelfs nog of hij een andere gids moest sturen om ons op te halen 😅. Gelukkig was dat niet nodig en hebben we er nog een hele leuke dag van gemaakt in Lake Manyara. In tegenstelling tot de vlakke Serengti, is Lake Manyara juist een jungle. Deze plek staat bekend om klimmende leeuwen. De leeuwen liggen hier vaak in een boom vanuit waar ze een goed uitzicht hebben. Ook wij hebben drie in de boom liggende leeuwen gezien! Daarnaast hebben we ook nog ontzettend veel apen gespot die zelfs op de jeep klommen!

Helaas hebben we ons doel om de big five te spotten niet gehaald. Alleen het luipaard hebben we niet gezien. Gelukkig had ik deze al wel in Zuid-Afrika gezien en was het voor mij dus niet zo heel erg. We hebben verder namelijk heel veel dieren gezien en genoten van de afwisselende natuur!

Aangezien we het zo onwijs gezellig hebben gehad met ons vieren hebben Manon en ik besloten om morgen naar Zanzibar te vliegen. Sanne en Zoë zijn daar namelijk vanochtend al naartoe gevlogen en wij willen hen nog graag een paar dagen joinen op Zanizbar!!

Naast alle leuke uitstapjes zijn wij vandaag ook al begonnen met het verven, maar daar zal ik in een andere blog meer over vertellen!

1. Lilian:
    31 maart 2022
    Prachtig beeldend geschreven Karlijn en de foto’s vullen het nog meer aan. Heel veel plezier nog !
  2. Schoonma:
    4 april 2022
    Wat heb ik weer genoten van je spannende belevenissen. Prachtig dat je ook de negatieve ervaringen deelt !!!! Hoe kun je toch die moeilijk uit te spreken namen onthouden en opschrijven ? Ik kijk uit naar je volgende verhaal. Lieve groet Oma.