Veel water, behalve uit de kraan

21 maart 2022 - Tengeru, Tanzania

De afgelopen twee weken heb ik weer veel beleefd! Hoewel ik ontzettend veel water heb gezien, ontbrak het er soms ook nog wel eens aan. Vorige week was namelijk het water op, er kwam niks meer uit de kraan... Douchen na een dag werken in 30 graden kon niet, evenals de was doen en het doorspoelen van de wc. Dat laatste is vooral niet fijn als veel mensen aan het overgeven zijn of aan de diarree zitten (ik ben de enige in het huis die de afgelopen twee weken niet ziek is geweest). En niet alleen het water was op dat moment op, maar ook het gas was op en de elektriciteit was uitgevallen. Gelukkig werd het water en gas snel geregeld, helaas bleef de elektriciteit nog voor een paar dagen uit.

Toch mochten deze 'problemen' de pret niet drukken! We hebben veel activiteiten ondernomen zoals een wandeling door het dorpje, zwemmen in een hotel, een bezoek aan een grote supermarkt met de grootste chocoladeafdeling die ik ooit heb gezien (!!), uit eten gaan, stappen tot de zon opkomt en een karaoke avond! Ook zijn we weer twee avonden bij de bioscoop geweest waar de film Mowgli draaide en een film die zo saai was dat ik de naam zelfs niet meer weet, heb ik leren poolen en heb ik in mijn eerste potje ooit gelijk gewonnen van onze taxichauffeur Kevin en hebben we een bezoek gebracht aan de Masaai Market waar de mensen allemaal zelfgemaakte spulletjes verkochten. Daarnaast heb ik ook nog een dagje mee mogen lopen op de kinderafdeling van het ziekenhuis! Zelfs ik kan dokter worden hier: elk kind krijgt dezelfde diagnose en dezelfde medicijnen.

Vorig weekend hebben we nog een uitstapje met het hele huis gemaakt. Met de jeep waar officieel acht mensen inpassen, maar waar we met veertien mensen inzaten, hebben we een 40 minuten durende rit gemaakt die uiteindelijk 2,5 uur duurde. Welkom in Tanzania! Gelukkig was het het zeker waard! Midden op een berg met een fantastisch uitzicht hebben we genoten van een ontzettend mooie zonsondergang. Na gezellig wat drankjes te hebben gedaan, moesten we uiteindelijk natuurlijk wel weer terug. Helaas was geen van de mannen, de papa's van ons huis, zo wijs geweest om niet te drinken en moest er dus iemand met alcohol op achter het stuur. We waren nog geen vijf minuten onderweg of we waren ook nog eens de weg kwijt en dat in het pikkedonker in the middle of nowhere... Gelukkig kwamen we een Masaai tegen die een stukje met ons meegereden is tot we weer op een echte weg reden. Na weer een flink eind hobbelen zijn we gelukkig wel weer allemaal veilig thuisgekomen die avond!

Afgelopen week zijn we ook naar een kleine waterval geweest met een aantal meiden. Hoewel de waterval zelf niet heel bijzonder was, was de terugweg dat wel! De weg was namelijk ineens afgesloten omdat de president langs kwam en dat betekende dat wij in een file kwamen te staan. In Tanzania is het niet zo dat je nog een andere weg kunt nemen en dus zat er niets anders op dan te wachten of de auto te laten staan en met de bora bora de weg verder te vervolgen. Wij kozen voor het laatste en stapten dus achterop de scooter om vervolgens al spookrijdend naar huis te gaan. Zoals de meesten van jullie weten ben ik zeker geen held in het verkeer en ik vond dit dus doodeng. Drie keer raden wie dan ook de scooterchauffeur had die het hardst reed? Ik natuurlijk! We reden zo hard dat ik op een gegeven moment iedereen kwijt was. Hoewel ik fysiek wel weer veilig overgekomen ben, moet ik er mentaal nog steeds van bijkomen 😂.

Gisteren hebben we nog een flink tocht gemaakt naar Moshi, een stad tegen de grens met Kenia aan. Hier hebben we een koffieplantage bezocht waar wij het hele proces van koffieboon tot koffie zelf mochten uitvoeren. Van bonen stampen tot velletjes van de bonen halen, bonen branden en de gebrande bonen stampen tot poeder; alles gebeurde op de maat van de liedjes die werden gezongen! Na de koffie te hebben geproefd hebben we een flinke wandeling gemaakt naar een hele grote waterval. Hier hebben we zelfs in gezwommen!!

Deze week ga ik meekijken op een andere school met een andere vrijwilliger en komende zaterdag ga ik een vijf-daagse safari doen! Ik heb hier onwijs veel zin in!

1. Schoonma:
    22 maart 2022
    Wat maak jij ONTZETTEND veel mee . Wat zal het straks moeilijk worden om weer in het gestructureerde Nederland te aarden. Maar....Geniet van de keuzes die je maakt.
    Ik leef op veilige afstand met je mee. Liefs Oma.