Schilderen, schilderen en nog meer schilderen

13 april 2022 - Tengeru, Tanzania

De afgelopen weken ben ik druk bezig geweest met het schilderen op mijn schooltje Mother's Mercy en op het schooltje van Lisan, een andere vrijwilliger van het huis, dat Patandi heet. En hoewel elke schilderklus zijn eigen obstakels kent, weet ik zeker dat jullie schilderobstakels in het niet vallen bij de onze 😉. Gelukkig is het resultaat heel mooi!

Voordat we begonnen met het schilderen op Patandi heb ik eerst twee dagen meegelopen op het schooltje om de kinderen en docenten een beetje te leren kennen. Patandi is namelijk geen normale basisschool. De school is voor special needs kinderen die bijvoorbeeld blind of doof zijn of een geestelijke beperking hebben. Dit komt in Tanzania relatief vaker voor dan in Nederland door de vele infecties en genetische afwijkingen. Dit terwijl het land nog niet zo ver is in het bieden van de juiste zorg aan deze kinderen. Gelukkig biedt Patandi aan deze kinderen de kans om naar school te gaan en daarnaast een woonplek. Hoewel dit heel positief klinkt, zitten er nog wel veel haken en ogen aan. Zo worden de kinderen vaak geslagen met de stok, slapen ze met meer dan twintig kinderen op een kleine kamer en zijn er maar twee begeleiders op zo'n 100 kinderen. Je kunt je voorstellen dat dit niet de beste omstandigheden zijn voor deze kinderen om een fijn leven te leven.

Des te meer wilden Lisan en ik voor deze kinderen het een beetje leuker maken! Lisan heeft daarom met haar opgehaalde de kapotte speeltuin opgeknapt en we hebben samen alle slaapzalen opgeknapt met een laagje verf. Zoals ik jullie al vertelde bracht dit de nodige obstakels met zich mee. Naast de vele spinnen die ik moest weghalen omdat ik de enige was die erbij kwam, was de de geur in de slaapzalen niet te harden, hadden we geen uitrolverfbakjes omdat dat iets 'typisch Europees' is, bestaat er geen spul om de vele gaten in de muren te dichten, hadden we geen afdekzeilen, was er geen licht omdat de eletriciteit al was uitgevallen en waren er de kinderen. Hoewel deze kinderen echt schatten zijn, is het communiceren best lastig. Uitleggen aan dove kinderen dat ze niet aan de natte verf mogen zitten is best moeilijk, de blinde kinderen zien niet wat er geverfd is en de geestelijk gehandicapte kinderen snappen het hele idee van verven niet. Binnen de kortste keren zat er dus al groene verf aan de buitenmuur en ben ik letterlijk omver gegooid door een hele sterke meid die vond dat ze wel de net geverfde kamer in mocht lopen 😂. Gelukkig begrepen de dove kinderen al snel hoe het verven ging en hebben ze zelfs nog super goed meegeholpen met het verfrollen! Wat een toppers waren dat, ze straalden van oor tot oor!

In totaal hebben we alle vier de slaapkamers een mooi kleurtje gegeven en zijn de kinderen er super blij mee! Daarnaast kan ik inmiddels de basics van gebarentaal en hebben we een ontzettend leuke tijd gehad met deze lieve kinderen. Naast het schilderen was er namelijk ook genoeg tijd om lekker met ze te dansen en met ballonnen te spelen!

Aangezien we vrijdag onze laatste dag schilderen op Patandi hadden, zijn we maandag op mijn schooltje begonnen met verven. We hebben al bijna het eerste klaslokaaltje af! De komende anderhalve week gaan wij verder met schilderen totdat we alle drie de klaslokaaltjes hebben opgeknapt!

Naast het vele schilderen hebben we ook nog wat uitjes gedaan. Zo hebben we nog een wandeling door het dorp gemaakt, zijn we uiteraad weer naar de bios en de club gegaan, hebben we een bezoekje gebracht aan de plaatselijke markt en heb ik na anderhalve maand handwas mijn kleren een keer naar een wasserette gestuurd. Ik ben dan wel 24 euro lichter, maar och wat ruiken mijn kleren weer lekker. Ook zijn Lisan en ik met de boda boda (scooter inclusief driver) naar het zwembad gegaan. Toch grappig als ze dan hun achteruitkijkspiegel zo plaatsen dat ze niet de weg, maar jou kunnen zien... En we zijn nog met Kelly, Manon, Lisan en ik en Allan en Kevin van het huis naar de hotsprings gegaan! Dit was een ontzettend mooi plekje waar we lekker hebben gezwommen, Allan hebben leren zwemmen en met de swing het water in zijn gesjoeft. Luister vooral even naar de lach van Kevin bij mijn blooper 😂! Al met al dus weer heerlijke drukke weken!

1. Lilian:
    13 april 2022
    Wauw Karlijn!!
    Mooie resultaten en een prachtige omgeving!
    Echt top dat je dit allemaal doet én meemaakt.
  2. Schoonma:
    14 april 2022
    Wat leven wij hier ,in luxe, als ik jouw verhaal lees ! Wat moedig dat je steeds weer de uitdaging aangaat om anderen (lees: onbekenden) een mooier leven te geven.
    Zet em op , en blijf je verhalen vertellen.