Mother's Mercy

13 maart 2022 - Arusha, Tanzania

Vandaag wil ik jullie graag meer vertellen over het schooltje waar ik vrijwilligerswerk doe. De Mother's Mercy school is een schooltje voor kinderen van twee tot zes jaar oud waarvan de thuissituatie niet best is. Veel kinderen hebben of alleen hun moeder (de vaders hebben vaak meerdere vrouwen en kunnen daarom hun vrouwen en kinderen niet onderhouden) of de kinderen hebben helemaal geen ouders meer en wonen bij een ander familielid. Dit schooltje zorgt ervoor dat de bijna 100 kinderen die het schooltje telt een goede basis krijgen zowel qua kennis als qua sociale vaardigheden en het zorgt ervoor dat de verzorgenden tijd hebben om geld te verdienen. Helaas komen kinderen vaak alsnog zonder ontbijt naar school en moeten ze alleen leven van het eten dat ze op het schooltje krijgen.

De afgelopen weken heb ik in alle drie de klassen een dagje meegekeken en heb ik geholpen waar nodig. Om jullie een idee te geven hoe het op het schooltje gaat, wil ik jullie graag meenemen naar een normale schooldag. De kinderen komen rond 8:00 uur aan op het schooltje en beginnen om 8:30 uur in het klaslokaal met het herhalen van Engelse woordjes. Dit doen ze door alle tekeningen af te gaan die aan de muur hangen van bijvoorbeeld een leeuw of een t-shirt. Daarna begint de eerste les. Eén les duurt een uur en bestaat bijvoorbeeld uit het schrijven van de letter a wanneer ze Engels hebben. De docent zegt 'a' en de kinderen herhalen de letter. Daarna pakt de docent de ruim 30 schriftjes en tekent in elk schriftje drie lijnen waarop ze name, date en headline schrijft wat de kinderen dan in kunnen vullen. De kinderen mogen dan vervolgens één bladzijde volschrijven met de letter a. Als ze klaar zijn komen ze bij de docent en kijkt de docent het werk na. Dit hele proces duurt ongeveer 20 minuten wat betekent dat we nog 40 minuten overhouden. Als de docent goed gehumeurd is gaat de docent liedjes zingen met de kinderen en anders gaat de docent even 'slapen' en breken de kinderen de boel af. Als het lesuur voorbij is, krijgen ze pap en mogen ze buitenspelen. Na het buitenspelen begint de volgende les. De wiskunde les bestaat bijvoorbeeld uit het schrijven van het cijfer 8. Dit gaat verder precies op dezelfde manier als de eerste les. Na een uur mogen ze weer buitenspelen en dan komen we aan bij de les art. Na alle schriftjes weer te hebben belijnd moeten de kinderen een appel tekenen en het woord appel erbij schrijven. Aan het einde van de dag krijgen de kinderen lunch en lopen de kinderen gemiddeld zo'n 45 minuten alleen weer naar huis (ja ook die kleintjes van een jaar of twee á drie).

Ik probeer de docenten te helpen met het belijnen van schriftjes, het nakijken van het werk, wat extra aandacht te geven aan de kinderen die het moeilijk vinden, ik zing heel veel liedjes met de kinderen op het moment dat ze niks meer te doen hebben, ik help met het uitdelen van het eten en natuurlijk speel ik buiten met de kinderen.

Hoewel de kinderen al best wat Engels leren, is het toch moeilijk om met ze te communiceren. Ook natuurlijk omdat ze nog heel erg jong zijn. Daarom is echt lesgeven lastig en ben ik nog zoekende hoe ik een goede bijdrage kan leveren. Ik ben nu met een andere vrijwilliger, die op een ander schooltje werkt, aan het kijken of we klaslokalen op kunnen knappen aangezien deze erg vervallen zijn. We willen zowel de lokalen gaan verven als nieuwe tekeningen maken voor aan de muur waarmee de kinderen Engelse woordjes leren. Daarnaast wil ik graag het speeltoestel repareren in de speeltuin. De hangbrug is kapot gegaan en de kinderen kunnen nu niet meer van de ene naar de andere kant lopen. Op die manier hoop ik, naast de extra aandacht voor de kinderen en het ondersteunen en helpen van de docent ook nog iets fysieks te kunnen doen!

Uiteraad kosten deze activiteiten wel geld en daarom zoek ik nog wat sponsoren. Als je het leuk vindt om een bijdrage te leveren kan dit uiteraad via onderstaande link.

"Sponsoring Mother's Mercy school" at

_This link is valid until 26 March_

1. Schoonma:
    13 maart 2022
    Ik heb weer genoten van je verhalen maar hoop dat het niet te saai wordt op de duur.
  2. Schoonma:
    16 maart 2022
    Na het herlezen van inspanningen voor het schooltje stuur ik je een donatie, via je moeder. Inderdaad , als iedereen wat doet , maken we de wereld iets mooier.
    SUCCES !!!!!!