Net even anders

1 augustus 2019 - Paramaribo, Suriname

Dit weekend heb ik weer veel uitstapjes gemaakt! Om te beginnen heb ik de vrijdagavond doorgebracht in de bioscoop. Het was een echte Surinaamse film. Op zich best een leuke film, maar de kwaliteit was toch wel echt wat minder dan dat we in Nederland gewend zijn.

Zaterdag had ik een dag waarop alles anders ging dan gepland. Eerst wilden een huisgenoot en ik naar White Beach, het enige (aangelegde) witte strand van Suriname. We vertrokken om 8.00 uur 's ochtends met de bus naar het centrum. De buschauffeur had zin om een extra rondje te rijden dus we hebben een half uur langer in de bus gezeten dan de bedoeling was. Daarna moesten we overstappen op een andere bus richting Domburg. Omdat de bussen pas vertrekken als ze vol zitten, hebben we bijna anderhalf uur in een snikhete bus moeten wachten totdat de bus eindelijk vertrok. Na een uur en een kwartier in de bus te hebben gezeten kwamen we aan bij White Beach. En wat bleek? Het was gesloten. Er waren mensen aangevallen door piranha's en daarom moesten er werkzaamheden verricht worden. Na even rondvragen bij het naastgelegen tankstation was er gelukkig een lieve vrouw die nog wel een ander plekje wist waar we konden zwemmen en ze wilde er ons zelfs naartoe brengen! Daar aangekomen bleek dat we 12,50 euro moesten betalen voor het zwemmen. Dit vonden we een beetje duur en aangezien het op een camping/resort was zijn we gewoon doorgelopen in de hoop dat we niet op zouden vallen. Na een uurtje zwemmen wilden we wat eten. Helaas moest de rekening op het huisje staan die we niet hadden. We hebben ons van de domme gehouden en zo hoefden we niks extra's te betalen! Nadat we wat hadden gegeten zijn we weer terug gelopen naar de weg in de hoop dat er een bus aan zou komen. Helaas kwam die niet, want ja dat kan gewoon in Suriname. Gelukkig waren er bij de plaatselijke supermarkt lieve mensen die wel een taxi wisten. We stonden namelijk best wel in de the middle of nowhere. Eenmaal in de taxi bleek dat deze man niet heel goed kon rijden en hij dronk zelfs uit z'n blikje bier tijdens het rijden. Toen we halverwege een bus zagen zijn we meteen uitgestapt en overgestapt naar het busje. We hebben de rit overleefd en we zijn dus uiteindelijk veilig aangekomen in Paramaribo.

's Avonds had ik nog een dolfijnentour gepland met een andere huisgenoot. Aan het begin van de tour was het enorm warm en hebben we een aantal dolfijnen gezien, maar na een half uur brak het noodweer los. Het noodweer in Nederland is er niets bij. Met flinke bliksemschichten en zoveel regen dat je nog maar een meter voor de boot kon kijken, zijn we zo snel mogelijk naar een dorpje gevaren. Daar hebben we even geschuild en nog een rondje gelopen (we waren toch al helemaal nat). Daarna moesten we toch echt weer terug varen door de regen. Het regende nog zo hard dat onze eigen waterpomp de waterafvoer niet aan kon. We hebben daarom nog een extra tussenstop gemaakt om een tweede waterpomp te halen. Uiteindelijk zijn we ook na deze tour weer veilig aan wal gekomen. Toen begon het volgende probleem. Er zou namelijk een taxi komen, maar die kwam na een uur en twee keer bellen niet. Ook alle andere taxibedrijven namen niet op. Taxichauffeurs rijden hier namelijk met hun eigen auto en willen geen schade aan de auto door de weersomstandigheden. De wegen zijn hier namelijk zo slecht dat het water tot aan je knieën staat als er een regenbui is geweest. Na bijna twee uur wachten in het donker heeft uiteindelijk onze huisbaas ons opgehaald! Een spannende dag met veel gekke ervaringen, maar wel een dag om nooit te vergeten!

Zondag was gelukkig een iets relaxter dagje. Samen met twee huisgenoten hebben we een fietstour gemaakt naar plantage Peperpot. Wel begon de tour anderhalf uur later aangezien de vrouw die de fietsen van het slot moest halen er niet was, maar dat hoort nou eenmaal bij Suriname. De fietstocht zelf was erg leuk. We hebben onderweg nog super veel aapjes gezien en een luiaard. Ook hebben we roti gegeten.

's Avonds heb ik samen met een huisgenoot een kookcursus gevolgd bij een Surinaams omaatje thuis! We hebben saoto (zoute soep), pom (overgerecht van een knol en kip) en bakana (gebakken banaan) gemaakt. Drie heerlijke gerechten!!

Gisteren heb ik nog een drankje gedaan met een collega van de Lidl uit Nijmegen en vandaag ben ik bij museum Fort Zeelandia geweest. Daarnaast gingen we vandaag als extraatje naar de speeltuin met de jongste meiden van het internaat. Ze vonden het ontzettend leuk en we hebben ons goed vermaakt. Ze hebben zelfs nog een heerlijke plak cake gekocht voor mij bij de plaatselijke bakker!

1. Linette van Triest:
    1 augustus 2019
    Wat een spannende belevenissen Karlijn!
    Leuk om te lezen!
  2. Oma:
    1 augustus 2019
    Jouw kennende is dit jouw eerste en tevens laatste bezoek aan Suriname. Jij houdt van planning en goede afspraken. Het zijn 'leerzame' weken. Succes.