Nu gaat het echt beginnen!

27 juni 2018 - Port Elizabeth, Zuid-Afrika

Molweni (hallo in Xhosa, de taal die de meeste Zuid-Afrikanen hier spreken)

Afgelopen dinsdag heb ik een rondleiding gehad door de Township. Het was erg indrukwekkend om te zien hoe de meeste mensen hier leven. Tijdens de rondleiding hebben we ook twee crèches bezocht die onder de organisatie vallen waar ik voor werk. Na de tour ben ik bij het Izizwe project geweest. Dit project helpt de community op verschillende gebieden. Op dit moment staat het holiday project centraal aangezien de kinderen in Zuid-Afrika nu vakantie hebben. Ik heb daar waar nodig geholpen. 's Middags ben ik nog met drie andere meiden naar Baywest gegaan met de Uber, een soort taxi. Baywest is een heel groot winkelcentrum met veel verschillende soorten winkels. Erg leuk om daar geweest te zijn.

Vandaag, woensdag, was mijn eerste dag op mijn eigen project, namelijk het human dignity centre. HDC is een school met naschoolse opvang dat daarnaast ook huisbezoeken doet bij kinderen waar het thuis niet goed gaat. Aangezien het op dit moment vakantie is, heeft het HDC ook een soort vakantie project. Dit houdt in dat alle kinderen uit de buurt kunnen komen. Zij spelen gezamelijk een spel, kunnen zelf buitenspelen en doen daarnaast iets leerzaams. Ook krijgen ze 's middags te eten. In het begin vond ik het erg lastig om te helpen, de kinderen spreken namelijk nauwelijks Engels en er waren niet veel dingen die gedaan moesten worden. Later heb ik nog wel kunnen helpen met een debat over Human Rights en het klaarmaken van het eten voor ongeveer 300 kinderen.

Wat mij opgevallen is, is dat op beide projecten (Izizwe en HDC) de kinderen ontzettend goed met elkaar kunnen spelen. Ik heb geen enkele ruzie gezien en alle leeftijden spelen met elkaar. Ik denk dat veel kinderen in Nederland daar nog wel wat van kunnen leren ;).

1. Schoonma:
    27 juni 2018
    Wat een leuk inkijkje in het gewone leven van Afrikaanse kinderen.
    Je hebt snel hun vertrouwen gewonnen. Ontwapenend.
  2. Gnoe uit Suriname:
    28 juni 2018
    Heb je mbt de AVG schriftelijk toestemming gevraagd aan die kinderen voordat je die foto nam?
  3. Dinet Kroft:
    29 juni 2018
    Haha, mooie reactie Max!
    Wat een mooie foto's Karlijn!! Leuk om je verhalen te lezen.