Zanzibar

6 april 2022 - Tengeru, Tanzania

Zon, zee en strand; zo kun je Zanzibar wel omschrijven, alleen dan alles in het kwadraat. De zon schijnt zo fel dat je binnen vijf minuten al compleet verbrand bent, de zee is onwijs mooi helder blauw en de stranden zijn net zo wit als de sneeuw bij jullie van afgelopen week (sorry, ik kan het niet laten om jullie een beetje jaloers te maken 😉).

Vrijdagochtend vertrokken Manon en ik om vijf uur 's ochtends al naar het vliegveld. Na een korte vlucht van zo'n anderhalf uur kwamen we aan op Zanzibar. Met de taxi moesten we toen nog een uur rijden om uiteindelijk aan te komen in de plaats Paje. Het hostel bestond uit allemaal kleine, leuke hutjes die fungeerden als kamers en er was een gezellige bar te vinden!

Na de spullen te hebben uitgepakt zijn we een wandeling gaan maken over het strand en door het stadje. En o wat was het warm. In Arusha is het al warm, maar dit was nog tien keer zo erg. We waren blij dat we niet hier werkten, want dat hadden we niet lang volgehouden. Na een flinke wandeling gingen we samen met Sanne en Zoë lunchen en daarna zijn we met z'n vieren op het strand gaan liggen. 's Avonds hebben we met z'n allen de zonsondergang bekeken en hebben we heerlijk in een rooftoprestaurant gegeten en nog een drankje gedaan aan het strand.

De volgende dag zijn Manon en ik richting Stone Town gegaan, de historische hoofdstad van het eiland. Eerst zijn we met de boot naar Prison Island gevaren waar een gevangenis staat die nooit in gebruik is genomen. Daarnaast lopen er onmeunig grote schildpadden over het eiland, dus daar hebben we ook nog even een kijkje genomen. Daarna was het tijd om terug te varen naar Stone Town zelf en hebben we een wandeling met een gids gemaakt door het centrum. Zo zijn we bij een Hindoeïstische tempel geweest, hebben we het geboortehuis van Freddy Mercury (zanger van Queen) bezocht, hebben we een kijkje genomen op de plek waar voorheen de slavenmarkt was en zijn we over de plaatselijke markt gelopen. Ook hebben we heerlijk gegeten bij een lokaal restaurantje. Na een volle dag zweten was het op een gegeven moment wel weer heerlijk om in een taxi met airco terug te gaan. 's Avonds wilden we de dag nog goed afsluiten met Sanne en Zoë. Helaas duurde het even voordat we iets leuks vonden. Het tapasrestaurant was te duur, en bij het volgende restaurant was alles op wat we wilden bestellen. Uiteindelijk hebben we toch nog ergens heerlijk gegeten en hebben we de avond afgesloten met een dansje op het strand met wat locals.

Zondag gingen Manon en ik snorkelen! In het begin was dit even gênant aangezien onze snorkelgids degene was waar ik die dag ervoor nog een dansje mee had gedaan op het strand. Gelukkig zat de sfeer er wel goed in en hebben we heerlijk kunnen snorkelen. Dit was de mooiste plek waar ik ooit gesnorkeld heb! We hebben super veel mooie vissen gezien en het koraal was prachtig!

's Middags hebben we nog met z'n vieren op het strand gelegen en vroeg een Masaai man of ik mee wilde naar z'n dorp. Hij vond mijn lange neus namelijk erg mooi... Waar je al wel niet een compliment over kunt krijgen 😂. Daarnaast is hij ook een van de vele mensen die van mijn naam een andere orginele naam hebben gemaakt. Naast Carolina heb ik nu ook de namen garlic, carlight, skyline en the one who is always smiling.

Na het strand zijn Manon en ik nog aangevallen door een aap in de douche. De douches waren van boven open en de aap is zo over de douche muur eerst bij Manon naar binnen gesprongen en daarna bij mij. Gelukkig waren we al aan het afdrogen en konden we zo de douche uitspringen. Nadat de aap ons had lastig gevallen heeft hij ook nog was van de waslijn getrokken en allemaal prullenbakken omgegooid. We hebben er met de andere mensen van het hostel enorm om gelachen!

De nacht van zondag op maandag is ook nog wel even de moeite waard om met jullie te delen. Hier is namelijk veel gebeurd. Het begon eigenlijk al een nacht daarvoor met een beest dat ik over mijn arm voelde lopen. Hoewel er wel een blaadje hing met dat er ratten konden zijn, hoopte ik nog dat ik het had gedroomd. De afgelopen weken had ik al wel vaker rare dingen gedroomd als een masaaivrouw naast mijn bed en halfnaakte mannen achter het huis. De kans was dus aanzienlijk dat ik dit weer gedroomd had. Helaas bleek dit toch anders. De volgende nacht werd ik namelijk wakker van een pak koekjes dat op de grond viel. Deze verpakking was helemaal open geknaagd. Ik was toen zo bang dat ik bij Manon in bed ben gaan liggen. Toen onze wekker 's ochtends afging en we naar beneden liepen, hoorden wij ineens weer geluid en zagen we een beest wegrennen. We zijn toen gillend op ons bed gesprongen en waren blij dat dit onze laatste nacht was in dit hostel.

Wel hebben we de laatste dag nog genoten van een prachtige zonsopkomst, hebben we aan het strand gelegen en hebben we voor de laatste keer met Sanne en Zoë gegeten. Na anderhalve week intensief samen te zijn geweest, was het nu tijd om afscheid te nemen. Zij blijven nog een paar dagen langer op Zanzibar en vliegen dan helaas weer terug naar Nederland.

Na een korte douche zijn wij 's middags opgehaald om naar het vliegveld te gaan. Hier bleek ons vliegtuig vertraging te hebben, althans, daar kwamen we achter toen we nog steeds in de gate zaten op het moment dat ons vliegtuig eigenlijk al in de lucht had moeten zijn. Erg veel informatie kregen we namelijk niet. Het enige wat ze ons konden vertellen was Hakuna matata (geen zorgen) en pole pole (rustig aan). Na anderhalf uur vertraging konden we dan eindelijk het vliegtuig in en vlogen we naar Dar es Salaam. Deze vlucht duurde wel twintig minuten en hebben we afgelegd in een super klein propellorvliegtuigje. Eigenlijk was onze overstap maar één uur en twintig minuten wat we dus eigenlijk nooit zouden kunnen halen, maar gelukkig had het vliegtuig naar Kilimanjaro Airport ook vertraging waardoor we uiteindelijk precies op tijd waren! Helemaal rood en vermoeid kwamen we 's avonds weer thuis in Arusha na een super heerlijk weekend Zanzibar! Nu maar hopen dat ik van een tomaatje omtover in een chocolaatje!

1. Schoonma:
    9 april 2022
    Wat zoek jij toch spannende dingen op !!! Wat een belevenissen. Ik ben wel benieuwd wat je zoal eet. Onze ,aardappelen vlees en groente met vla na, zullen ze daar wel niet kennen. Blijf je verhalen vertellen. Ik geniet er van. Liefs Oma