Toiletten, Himba's en bierdouches

7 augustus 2018 - Windhoek, Namibië

Jaja, het is weer lodge time!! Na een aantal dagen in de tent mogen we nu weer even een nachtje uitrusten in een echt bed. En misschien nog wel belangrijker; een warme douche en een volledig toilet. Misschien lijkt het allemaal wel zo gewoon dat wij in Nederland een wc hebben die op slot kan, waar wc-papier is, die doorspoelt en waar na afloop zeep en warm water is om je handen te wassen, maar hier hebben we die toiletten nog niet meegemaakt.

De afgelopen dagen hebben we de reis gemaakt van Swakopmund naar Windhoek, de hoofdstad van Namibië. We hebben verschillende stops en activiteiten gedaan, zoals een stop bij een gestrand schip, een rondleiding langs grotschilderingen van de bushmannen, zwemmen in een zwembad met fantastisch uitzicht over de bergen, een stop bij een lokaal marktje waarop verschillende stammen hun spullen verkochten en een rondleiding bij de Himba stam. De Himba's is een stam dat leeft van de jacht en dat goed is in het houden van vee. De vrouwen dragen niets aan de bovenkant en smeren zich twee keer per dag in met een mengsel van zand en vet van koeien. Dit laatste is erg vies. Uit ervaring weet ik dat je het mengsel moeilijk van je huid af kunt wassen en dat het niet erg lekker ruikt. Het was een erg interessante rondleiding, alleen wel erg toeristisch, waardoor ik met een dubbel gevoel weer verder ging. Het is moeilijk te onderscheiden hoe de Himba's vandaag de dag leven en wat ze doen om de toeristen te trekken.

Daarnaast zijn we ook twee dagen in het natuurpark Etosha geweest. We hebben heel veel zebra's en springbokken gezien, maar ook giraffen, olifanten, gnoes, oryxen, tijgers en heel veel andere dieren. Erg leuk, maar ik merk toch wel dat dieren niet helemaal mijn ding zijn. Gelukkig hebben we de twee dagen wel super af kunnen sluiten bij een drinkplaats waar eerst één olifant stond, waar er later nog een groep bij kwam en na weer een tijdje nog een groep olifanten bij kwam waardoor er uiteindelijk ruim 30 olifanten waren die aan het drinken en zichzelf aan het wassen waren!

We hebben veel in de truck gezeten. Naast dat we vooral heel veel sliepen en foto's maakten van andere mensen die grappig lagen te slapen, gebeurden er nog meer dingen. Zo is er een raam uit het kozijn gevallen en zijn er vijf bierblikjes geknapt met als resultaat een bierdouche. Dit allemaal dankzij de Afrikaanse massage, mogelijk gemaakt door de Namibische hobbel wegen en de truck genaamd Mama.

Helaas moeten we morgen afscheid nemen van zeven mensen, waarvan ook mijn tentmaatje en mijn busmaatje. Erg jammer, maar het hoort erbij. Morgen zullen ook twee nieuwe mensen ons komen vergezellen.

NB: De foto's komen waarschijnlijk later, aangezien ik niet genoeg tijd heb.

1. Schoonma:
    7 augustus 2018
    Super gaaf verhaal met foto's , Karlijn ! Pas je straks nog wel in het georganiseerde Nederland ? Fijne reis verder !
  2. Jacqueline:
    10 augustus 2018
    Hey Karlijn, wat heb je al veel beleefd en gezien (en dan is je vakantie nog geen eens afgelopen) ! Wat is het trouwens super leuk om te lezen dat je giraffen hebt gezien, mijn lievelingsdier! Nog een hele fijne reis gewenst. Liefs Manouk ;¬)