Stijgende prijzen, ook in Afrika

9 mei 2022 - Arusha, Tanzania

Hoewel ik al een tijdje mijn boodschappen niet meer in Nederland heb hoeven doen, heb ik natuurlijk wel meegekregen dat de prijzen flink zijn gestegen door de oorlog in Oekraïne. Dit is verre van prettig en ik snap de vele klagende mensen. Voor een aantal mensen zal dit ook zeker financiële problemen met zich mee brengen.

Niet alleen in Europa heeft de oorlog grote gevolgen, ook in Afrika zijn de gevolgen groot. En hoewel ik er niet van houd om de westerse problemen te vergelijken met de problemen in Afrika, wil ik de problemen hier wel benoemen. Niet omdat ik vind dat wij als westerse mensen niet mogen klagen, maar om bewust te worden van hetgeen dat wij wel hebben.

Vandaag op het schooltje stond de telefoon rood gloeiend. Meerdere gezinnen belden naar het schooltje. Niet om te zeggen dat ze van mening waren dat hun kind niet genoeg aandacht kreeg van de juf, maar om aan te geven dat ze niet genoeg geld hadden om eten te kopen. En dan bedoel ik niet dat ze geen geld hebben voor een lekker taartje of een zak chips. Ook niet dat ze niet genoeg geld hebben voor het ontbijt, de lunch of een avondmaal. Ik bedoel daarmee dat ze geen geld hebben om hun kinderen te voorzien van één maaltijd per dag. Ook hier zijn de prijzen namelijk flink omhoog gegaan. De prijs van het meel is met de helft omhoog gegaan, de wortels zijn in prijs verdubbeld, de energieprijs is dubbel zo hoog en de prijs van de benzine is verdrievoudigd.

Nu zijn wij het misschien niet altijd eens met onze overheid, maar onze overheid helpt ons wel waar nodig. De prijs van de benzine zonder de accijnzen is misschien alsnog wel hoger dan we gewend zijn, maar het is niet verdrievoudigd. Daarnaast hebben wij alsnog genoeg geld om eten te kopen, hier en daar wat lekkers te halen en zo af en toe een drankje te doen op het terras. Helemaal nu het zo lekker weer is!

Wij hoeven ons geen zorgen te maken of we vandaag wel kunnen eten. Wij hoeven ons geen zorgen te maken of wij onze kinderen wel kunnen voorzien van de basisbehoeften. En onze kinderen hoeven zich ook geen zorgen te maken als er een keer een ongelukje gebeurt op school en er iets kapot gaat zoals bij een meisje van mijn schooltje. Ze kwam huilend naar mij toe omdat haar tas kapot was gegaan en ze wist dat haar tante heel boos op haar zou worden aangezien er geen geld is voor een nieuwe tas. Ik denk dat wij soms best wel wat dankbaarder mogen zijn voor het leven dat wij hebben.

Als je de volgende keer afrekent bij de supermarkt, denk dan eens aan alle boda boda drivers (scooterdrivers) die hun families moeten onderhouden van de soms nog niet eens ene euro die ze per dag overhouden en loop dan dankbaar de supermarkt weer uit.

1. Lilian:
    9 mei 2022
    ❤️ zo is het precies Karlijn.
  2. Annette:
    9 mei 2022
    Dit heb je prachtig verwoord: hier komen jouw leven en jouw studie samen.
  3. Schoonma:
    14 mei 2022
    Heel goed dat je dat probleem aankaart. Een oplossing heb ik niet , maar dankbaar dat ik hier in Nederland woon , geeft me een blij gevoel.