Het regenseizoen is nu toch echt begonnen...

26 april 2022 - Arusha, Tanzania

Hoewel het regenseizoen officieel 1 april begonnen is, is het sinds een week pas echt te merken. De korte stortbuien en donkere wolken wisselen zich snel af met één strak blauwe lucht en een stralende zon. Het fijne is dat de temperatuur nu gedaald is naar rond de 25 graden in plaats van boven de 30 graden. Toch brengt het soms ook wel wat nadelen met zich mee...

In Tanzania kennen ze natuurlijk geen waterafvoer of putten. Daarbij zijn de meeste wegen gemaakt van zand en steentjes in plaats van asfalt. Dit maakt dat je heel goed moet kijken waar je loopt zodat je niet naar beneden glijdt door de drek. Ik ben de afgelopen week al meer dan eens onderuit gegaan met natte voeten als gevolg 😅. Daarnaast is de weg die wij normaal naar het centrum van het dorp en het schooltje lopen niet meer begaanbaar. Deze weg bestaat namelijk uit het springen van steen naar steen over de rivier en een aantal keer slootje springen. Nu het water veel hoger staat, is dit niet meer mogelijk en moeten we dus een heel eind omlopen.

Ook vandaag hadden we last van de regen. Aangezien Lisan en ik klaar zijn met het schilderen van de vier slaapkamers op Lisans schooltje en de drie klaslokalen op mijn schooltje, bleef alleen de speeltuin op Lisans schooltje nog over om te schilderen. En hoewel het in de afgelopen twee maanden nooit 's ochtends heeft geregend, regende het nu natuurlijk wel... We hoeven ons nu in ieder geval nog niet te vervelen want we kunnen gewoon weer opnieuw beginnen met het schilderen van de speeltoestellen 😉.

Gelukkig regent het niet de hele dag en hebben we ook nog heel veel kunnen doen zonder last te hebben gehad van de regen. Naast de wekelijkse filmavond in Zeze en de vele karaoke- en stapavonden zijn we nog naar de plaatselijke markt gegaan. Er was een veiling van kleding, overal stonden mensen of lagen spullen, mensen schreeuwen of maakten zelfs ruzie en om de twee minuten werd je omver gereden door iemand met een kar vol spullen. Het was een intense ervaring, maar wel erg leuk om mee te maken. Daarnaast hebben we nog een filmavondje bij ons thuis gehad, zijn we nog een middagje naar de masaaimarket geweest, hebben we chocoladetaart (!!) gegeten in een eetcafé, hebben Kelly en ik een drankje gedaan bij Allan thuis (de coördinator van het huis) en ben ik nog een drankje wezen doen in een lokale bar met Manon en wat lokale mensen die we hier hebben ontmoet. Ook hebben we nog een aantal keer aan het zwembad gelegen, zijn we uit eten geweest en zijn we bij een lokale tailor geweest om een jurkje te maken van een Afrikaanse stof!

Daarnaast was het afgelopen weekend nog feest, want Manon vierde haar verjaardag in Tanzania! Dit moest natuurlijk gevierd worden met een heerlijk diner in een super luxe hotel. Het restaurant was op de rooftop waardoor we een prachtig uitzicht hadden over Mount Meru tijdens het heerlijke diner! Daarnaast hebben we afgelopen zondag ook nog een paardensafari gedaan. Ik moet zeggen dat ik behoorlijk bang was, maar uiteindelijk heb ik toch twee uur heerlijk op het paard doorgebracht en hebben we de nodige dieren gezien! Naast zebra's, gnoes en antilopen hebben we zelfs nog een hele grote python gezien! Heel tof!!

Naast alle leuke activiteiten hebben we ook nog een dagje inkopen gedaan voor de twee schooltjes en het ziekenhuis. Voor Lisans schooltje hebben we heel wat matrassen gekocht en daarnaast hebben we voor beide schooltjes schriften, potloden, gummen en linealen gekocht van het geld dat Lisan en ik hebben opgehaald! Deze zullen wij komende week aan de schooltjes geven!!

Helaas is mijn telefoon vorige week gesneuveld. Hoewel ik netjes mijn eigen oude telefoon had meegenomen als reserve, deed deze telefoon het op de één of andere manier ook niet... Gelukkig had Manon ook een extra telefoon mee die ik nu mag gebruiken waardoor ik jullie gewoon op de hoogte kan houden van alle avonturen! Ik heb namelijk vorige week nieuwe plannen gemaakt. 22 mei vertrek ik vanuit Arusha met een shuttle bus naar Kenia om daar een ruime week te zijn en daarna ga ik samen met Sanna nog twee weken naar Jordanië! Ik heb dus nog mooie plannen in het vooruitzicht!

1. Schoonma:
    26 april 2022
    Wat een avonturen beleef jij. Kun 'straks' wel weer aarden in dat keurige geprogrammeerde Nederland ??? Gaat het met Nelson goed ???
    Hou ons op de hoogte van je verdere belevenissen . lieve groet Oma