Nairobi

25 mei 2022 - Nairobi, Kenia

Mijn laatste dag in Nairobi is inmiddels alweer bijna voorbij. Morgenmiddag ga ik namelijk met de trein door naar Mombasa, een grote stad aan de kust van Kenia. Daarom wil jullie in deze blog nog graag even op de hoogte brengen van mijn belevenissen in Nairobi.

Afgelopen zondag heb ik afscheid genomen van Tanzania en ben ik in de bus gestapt naar Kenia. Na een aantal uurtjes rijden kwamen we aan bij de grens. Nadat we alle tassen in een vierkantje hadden gelegd gingen de honden even snuffelen of we verboden middelen de grens over wilden brengen. Daarna kreeg ik een covid proof stempel zonder ook maar mijn coronavaccinatie bewijs te laten zien en mocht ik in een intens lange rij gaan staan voor de paspoort check. Aangezien ik ongeveer de enige blanke was bij deze grens controle viel ik nogal op. En aangezien ik mijn visum nog moest printen, wisten de drie jonge jongens bij de printer mijn naam, waarna daarna iedereen bij de douane mijn naam wist...

Nadat iedereen uit de bus door de douane was, konden we weer verder rijden. Helaas heb ik op het einde nog even ruzie moeten maken met de buschauffeur. Ik had een paar dagen eerder gevraagd of ze mij konden droppen bij het hotel en dat was mogelijk. Alleen was de buschauffeur moe en wilde mij niet verder rijden. Na wat gedoe heeft hij uiteindelijk de taxi betaald die mij naar het hotel heeft gebracht en ben ik daar veilig aangekomen.

En o wat is dit hotel fantastisch. Niet dat het hotel nou zo luxe is, maar na drie maanden geen warme douche te hebben gehad is dit toch wel genieten. Het bed is zacht, het kussen is goed en ik heb eindelijk weer even een kamer voor mezelf in plaats van het te moeten delen met twee of drie andere meiden. Daarnaast is het eten hier ook erg lekker. Ik heb nog steeds na elke maaltijd ontzettende buikpijn aangezien mijn lichaam deze hoeveelheid en deze voedingsstoffen al lang niet meer gewend is, maar ik heb het ervoor over! Ik denk dat ik de kilo's die ik ben afgevallen er deze week wel weer bij eet 😉.

De eerste dag ben ik bij het Nationaal museum van Kenia geweest. Hier kreeg ik informatie over de geschiedenis van Kenia, de wilde dieren die hier leven, de verschillende culturen en stammen die hier te vinden zijn, hoe het geld in Kenia is ontstaan en hoe het zich heeft ontwikkeld en over de centrale bank en haar monetaire beleid. Dit laatste vond ik natuurlijk erg interessant als economie student! Ook had het museum een aquarium en een snake park waar ze naast slangen ook andere reptielen hadden zoals krokodillen. Daarnaast ik heb nog een rondje gelopen in de botanische tuin en het park naast het museum.

In tegenstelling tot dag één liep dag twee iets minder gesmeerd. Het plan was om naar twee grote parken te wandelen in het centrum van Kenia. Helaas hebben ze in Nairobi niet overal even mooie voetpaden wat betekent dat je soms, of beter gezegd vaak, op de weg moet lopen. En dan heb ik het niet over een 30 km per uur weg, maar over de snelweg. Aangezien het zandpaadje naast de weg soms ophoudt, moet je zo af en toe ook de weg oversteken om verder te kunnen lopen. Dit was eens en nooit weer.

Na deze barre tocht van ruim een uur kwam de volgende tegenvaller, beide parken waren gesloten vanwege werkzaamheden. Ik kon dus gelijk weer terug lopen... Gelukkig heb ik er nog wel een mooi rondje van gemaakt langs verschillende overheidsgebouwen en universiteiten en heb ik nog wat lekkers gegeten en gedronken in een cafeetje. Daarna ben ik via een grote omweg weer veilig terug naar het hotel gelopen.

Vandaag ben ik nog bij een grote shopping mall geweest en heb ik nog een drankje in de  rooftop bar van het hotel gedaan.

Hoewel ik leuke dagen in Nairobi heb gehad ben ik ook blij om hier weer weg te gaan. Nairobi is een hele grote stad waar het verschil tussen arm en rijk ontzettend groot is. Aan de ene kant van de straat zie je iemand in pak die in één van de vele grote gebouwen binnenstapt, terwijl aan de andere kant een stuk of tien daklozen op een stukje gras liggen. Dit grote verschil in armoede maakt dat er ook veel criminaliteit en corruptie is. Gelukkig wordt hier wel goed op toegezien. Overal staan politieagenten en beveiligers. Voordat ik het hotel binnenstap moet ik al door twee detectiepoortjes en wordt mijn tas gecontroleerd en zelfs als ik de supermarkt binnenstap, word ik van top tot teen gecontroleerd. Toch is het jammer dat dit nodig is.

Vanavond ga ik mijn tas dus weer inpakken om morgen met de trein richting Mombasa te gaan. Wat ik hier ga doen is ook voor mij nog een raadsel, maar ik ga in ieder geval lekker aan het strand liggen!

1. Schoonma:
    28 mei 2022
    Heerlijk dat ik ook dit gedeelte van je reis mag meebeleven . De 'barre binnenlanden'
    laat je achter je en je leven wordt steeds 'luxueuzer'. Ik bewonder je moed .
    Nog veel mooie ervaringen gewenst. Knuffel van ver xxxxx.