Hobbel de bobbel

1 augustus 2018 - Cederberg, Zuid-Afrika

Na zes dagen in the middle of nowhere te hebben doorgebracht ben ik eindelijk weer in de bewoonde wereld en dat betekent dat ik ook jullie weer op de hoogte kan houden.

In een groep van op dit moment zeventien mensen, waarvan elf Nederlanders, maak ik een kampeerrondreis van Cape Town naar Victoria Falls. De rondreis begon donderdagochtend om 7 uur en dat betekende dus vroeg uit bed.

De eerste twee dagen hebben we vanaf Cape Town naar het noorden van Zuid-Afrika, richting de grens met Namibië bij de Orange River, gereden. We hebben verschillende stops gemaakt bij een winkelcentrum, een uitkijkpunt van de Tafelberg, een wine tasting, een rooibosplantage en wilde woestijnbloemen. Helaas verliep de eerste nacht niet zo best. Rond half vijf werd ik wakker door de wind die mijn zeil, dat mijn tent droog moest houden, wegblies. Zoals verwacht ging het eventjes later natuurlijk regenen en dat betekende alle spullen zo snel mogelijk verkassen. Gelukkig was ik niet de enige met dit probleem en zat ik even later met een aantal anderen gezellig onder het afdakje. De tweede nacht ging gelukkig een stuk beter, hoewel het wel erg koud was. Gelukkig waren we die avond al een beetje opgewarmd door de Afrikaanse televisie (kampvuur) met popcorn.

Op dag drie, zaterdag, werd het tijd om Zuid-Afrika na ruim een maand te verlaten en om naar Namibië te gaan. Hoewel wij ongeveer de enigen waren die de grens over wilden steken, moest het toch bijna drie uur duren voordat we het land mochten betreden. Gelukkig ben ik nu wel gewend aan het wachten. Direct kregen we al te maken met de Afrikaanse massage. Zelfs de hoofdwegen zijn hier zo slecht dat je niet zonder gerammel de weg op kan. Op sommige momenten is het zo erg dat je niet kunt praten, geen muziek kunt luisteren met je oortjes in, niet kunt lezen, niet kunt schrijven en niet kunt slapen. Het enige wat je dan kunt doen is naar buiten kijken. Gelukkig is daar ook genoeg te zien, want naast het landschap dat overal anders is, hebben we ook steenbokken, apen, zebra's en giraffen gezien!!

Daarnaast hebben we ook een aantal stops gemaakt. We hebben gezwommen in een door een geiser verwarmd zwembad midden in de woestijn, we hebben een wandeling gedaan en gegeten bij de Fish River Canyon en we zijn naar een watersluis en een verlaten stadje, dat het oudste stadje van het zuiden van Namibië is, gegaan. Leuk om te weten is dat toen we daar naar het supermarktje gingen er een slot op de deur zat waar de alcoholische dranken stonden. In Namibië wordt namelijk geen alcohol verkocht op zondag.

Gisteren waren we de hele dag in het natuurpark Namib-Naukluft met de bekende rode duinen. We hebben daar dune 45 beklommen, wat een pittige klus was. Elke 20 centimeter dat je omhoog ging, ging je ook weer 10 centimeter naar beneden. Maar gelukkig maakte het uitzicht alles weer goed. Ook zijn we naar de Sossusvlei en Deadvlei geweest in een 4x4 truck. Hier staan de bekende dode bomen. Als laatste hebben we ook nog een kleine canyon bezocht. 's Avonds hebben we vanaf de camping ook nog een rondleiding gekregen van een bushman. Dit zijn mensen die in de woestijn wonen en die nog echt op jacht gaan naar dieren om te eten. In Namibië leven nog 30.000 van dit soort mensen.

Gisteren mochten we weer uitslapen. De wekker ging namelijk pas om 6:15 uur. We hebben weer een flink eind gereden naar Swakopmund. Onderweg hebben we nog een stop gemaakt bij de Steenbokkeerkring en een uitkijkpunt over het maanlandschap. Toen we bij onze lodge aankwamen hebben we meteen even gebruik gemaakt van de wifi en de douche. Na vijf dagen is het toch ook wel even fijn om weer online te zijn en een warme douche te hebben. 's Avonds zijn we met de hele groep uiteten geweest en kregen we de dieren, die we eerder die dag in het wild zagen, op ons bord. Van de springbok, de oryx, de kudu en de zebra was de zebra toch wel het lekkerst. Nadat we ook nog een feestje hadden gebouwd in het café naast het restaurant werd het dan toch echt tijd om na 6 dagen eigenlijk weer in een warm bed te duiken. Heerlijk!

Na een lekker ontbijtje hebben we vandaag de stad Swakopmund verkend. Een leuke stad met veel Duitse invloeden. Het was gek om te vanaf de pier in een wilde zee de woestijn zien. 's Middags hebben we een lekkere bratwurst gegeten en vanavond gaan we nog lekker uiteten voordat we morgen weer door te reizen naar de volgende plek.

1. Schoonma:
    1 augustus 2018
    Lieve moedige Karlijn , wat een belevenissen allemaal. Wat fijn dat je zoveel foto's mee stuurt. Zo komt je verhaal nog beter tot z'n recht. Moedig verder. Kussssssss
  2. Annette:
    1 augustus 2018
    Wat een prachtige foto's en wat maak je toch veel mee. Fijn dat je na vijf dagen weer WiFi hebt 😊. Blijf genieten van deze fantastische reis !
  3. Geerhard Davina:
    2 augustus 2018
    schitterende tocht.
    neem zo veel mogelijk in je op, beleef het en geniet ervan.
    ben benieuwd daar je verhaal straks
  4. Jacqueline:
    10 augustus 2018
    Hoi Karlijn. Wat een geweldige belevenis is de reis naar Afrika. Je kunt het leuk verwoorden en plaatst er mooie foto's bij. Zo gaat het voor het thuisfront ook echt leven. Nog een paar hele mooie dagen gewenst en dan... weer naar het toch ook wel mooie Nederland. Liefs Jacqueline.