Drie landen met drie lekke banden

14 augustus 2018 - Victoria Falls, Zimbabwe

Tja, aan alles komt een eind en zo ook aan mijn reis. Morgen vertrek ik alweer naar Nederland. Of ik dat leuk vind? Nou, eigenlijk niet. Natuurlijk vind ik het fijn om straks weer de luxe te hebben van een kussen en een warme douche, maar toch bleef ik nog liever even hier. Ik heb hier zoveel mooie dingen beleefd, zoveel mooie mensen ontmoet en daarnaast zoveel geleerd. Het klinkt gek, maar ik heb hier echt mezelf gevonden. Ik ben nog nooit zo relaxed geweest. En juist dat gevoel ben ik bang kwijt te raken in het gestresste, drukke, tijdgerichte en geplande Nederland. Nu nog maar even niet aan denken en genieten van de laatste uurtjes in het zonnige Zimbabwe.

De afgelopen dagen heb ik weer veel beleefd. Het begon allemaal met het afscheid nemen van mijn 'adoptiefamilie', waar mijn tentmaat en busmaat onderdeel van uitmaakten, en van twee Zwitsers. Dit afscheid was erg moeilijk, maar gelukkig hebben we gegevens uitgewisseld en hebben we nog vaak contact. In hun plaats kwamen nog twee andere reizigers waarmee wij samen verder gingen tot Victoria Falls, de eindbestemming.

Op de eerste dag na Windhoek stond de grensovergang met Botswana op het programma. In Botswana hebben we onder andere een dansavond met de bushmannen gehad, zijn we naar plaatselijke marktjes geweest, hebben we geluncht onder een 800 jaar oude Baobabboom, hebben we een game drive (wilde dieren spotten) en een bootcruise gedaan in het Chobe National Park en zijn we twee nachten in de Okavango Delta geweest. In deze delta hebben we een boottocht gemaakt, waar we naast heel veel vogels ook krokodillen hebben gezien, zijn we in de Mokuro, een soort kano, gestapt naar een eiland waar we een rondleiding kregen en hebben we een sunset cruise gemaakt.

In Botswana hebben we naast alle activiteiten ook veel op de weg meegemaakt. Zo moesten we een aantal keer per dag uit de truck om met al onze schoenen die we mee hadden op een (vies) desinfectiebadje gaan staan om mond- en klauwzeer te voorkomen. Nu denk je vast wat een onzin. Ja, dat klopt, maar de Europese Unie stelde deze eis in ruil voor het exporteren van vlees. Naast alle desinfectiebadjes die we hebben gehad, hebben we ook lekke banden gehad. Eerst een klapband en twee dagen later een lekke band. Ook de derde band stond op knappen, maar er waren in de buurt geen reserve banden op voorraad dus we hebben een heel eind door moeten rijden op hoop van zegen. Gelukkig hebben we het gered tot de garage die de banden wel op voorraad had.

Helaas bleef het hier niet bij... Tijdens de game drive in Chobe National Park kregen we ook een lekke band. En hoe verwissel je een lekke band in zo'n park? Gewoon lekker tussen de wilde dieren wachten. De olifanten en buffels moesten we goed in de gaten houden, terwijl onze gids de band verwisselde. Heel veilig was het niet, want vijf minuten later kregen we een seintje dat er op dezelfde plek een leeuw te vinden was.

Botswana was niet het enige nieuwe land van de afgelopen dagen. Ook heb ik Zimbabwe en Zambia (illegaal) betreden. Gisteren hebben we de Victoria Falls, een van de zeven wereldwonderen, bezocht. En wat was dat mooi. De watervallen zijn enorm breed en er komt een ontzettend grote hoeveelheid water naar beneden, wat er voor zorgt dat het heel wat meters verder nog regent. We zijn toen ook gelijk maar even over de brug gelopen die Zimbabwe en Zambia verbindt. We wisten alleen niets van de brugpas die we mee moesten nemen, dus we hebben illegaal de brug en dus ook een deel van Zambia betreden. Na wat gedoe met de douane mochten we gelukkig wel weer terug.

Gisteravond hadden we het afscheidsdiner. Dit was officieel het einde van de rondreis Cape Town - Vic Falls. Nadat de krokodil op was, moesten er foto's genomen worden en hebben we nog een keer het dansje Swiss geoefend met onze gidsen Rimson en Gift's die hier toch iets te beweeglijk voor zijn.

Vandaag was voor mij de afsluiter van een fantastische reis. En die afsluiter was geweldig! Ik heb geraft over de Zambezi rivier! Het schijnt een van de heftigste rivieren van de wereld te zijn en we zijn niet eens omgevallen. Wel hebben we even lekker gezwommen, aan de boot gehangen door de stroomversnellingen en weer illegaal Zambia betreden. Vanavond nog uit eten en dan vlieg ik morgen om 14:00 uur weer terug naar Nederland. Als het goed is kom ik dan donderdag rond 9:00 uur aan op Schiphol.
Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Linette van Triest:
    14 augustus 2018
    Leuk om jou verhalen zo te hebben mee gekregen! Goede terug reis!!
  2. Gnoe uit Suriname:
    14 augustus 2018
    Het feit dat je donderdagavond een borrelafspraak hebt met ons zou al een reden zijn om het niet jammer te vinden om weg te gaan. Fijne reis terug Karlijn!

Mvg blogger van Emma en Max op Reis
  3. Schoonma:
    14 augustus 2018
    Dank je wel voor alle belevenissen die je met ons hebt gedeeld.
    In het vliegtuig op weg naar huis , kun je weer plannen maken om een ander werelddeel te bezoeken. Goede reis en prettige thuiskomst. Kusssss.
  4. Annette:
    14 augustus 2018
    Wat een fantastische reis heb je mogen maken. Van tevoren was het heel spannend hoe het allemaal zou lopen maar je bent alle uitdagingen super positief aangegaan. Ik hoop dat deze reis je voor altijd bij zal blijven. Maar voor nu vind ik het heel fijn dat je weer naar huis komt. Goede reis en tot donderdag op Schiphol !
  5. Jacqueline:
    15 augustus 2018
    Ja, en dan zit het er weer op en begint het gewone leven weer. Zal best wel wennen zijn na zo'n avontuur. Maar de herinnering en foto's nemen ze je niet meer af. Goede reis terug en tot op je verjaardag!!! Tom, Jacqueline en Manouk.