Afscheid Maria Internaat

8 augustus 2019 - Paramaribo, Suriname

Aan alles komt een eind. Zo ook aan het werk op het Maria internaat. Gister heb ik alweer mijn laatste dag gehad. Wat was dit een leerzame en leuke tijd voor mij! De meeste meiden zijn al klaar op school en mogen dus vakantie vieren. Huiswerkbegeleiding was de afgelopen week daarom ook niet meer nodig. Wel hebben we nog even goed geoefend met lezen en dictee, want dit blijft lastig voor de meiden. Naast alle leerzame dingen hebben we natuurlijk ook nog veel leuke dingen gedaan. Zo hebben we bijvoorbeeld het spel weerwolven gespeeld en zijn we nogmaals naar het speeltuintje gegaan waar we nog wat geld kregen van een lieve meneer om voor alle meiden wat lekkers te kopen! We hebben ons dus zeker goed vermaakt! Als bedankje kreeg ik gisteren nog een toespraak van moeder, hoofd van de zusters, en hebben een aantal meiden nog hun dankwoordje uitgesproken. Ook heb ik twee rozenkransen gekregen en een kaartje met alle namen erop. Wat ga ik deze lieve meiden toch missen!

Naast het internaat heb ik nog wat uitstapjes gemaakt. Zo heb ik een drankje gedaan met twee meiden die ik in het vliegtuig ben tegengekomen, heb ik met een van de meiden uit het vliegtuig een ochtend in de palmentuin doorgebracht waar een markt was in verband met de feestdag van de inheemsen, ben ik bij het kantoor geweest van de luchtvaartmaatschappij waar ik mee vloog om een claim in te dienen voor de vertraging, ben ik twee keer uit eten geweest, hebben we met het huis bakabana gemaakt en ben ik nog een keer bij de bioscoop geweest. Op dinsdag is er namelijk een actie dat je voor omgerekend twee euro naar de film kunt! Dit keer was de Surinaamse film nog slechter aangezien er totaal geen verhaallijn in zat, maar doordat er veel meer publiek zat dat enorm overdreven reageerde op bepaalde scenes, hebben we ons zeker goed vermaakt!

Ook dit weekend ben ik niet thuis gebleven. Ik had een tweedaagse tour naar Bigi Pan op de planning staan. Woensdag tijdens het etentje met Nederlandse meiden uit een ander huis, kwamen we erachter dat een ander meisje precies dezelfde tour had geboekt. We hebben dus gelijk maar even dezelfde taxi besteld naar het startpunt. Helaas kwam de taxi bijna twee uur te laat, maar doordat hij zo hard reed (we hebben er drie uur over gedaan in plaats van vier uur) waren we niet eens zo heel veel te laat. Bij het startpunt aangekomen zijn we met een bootje naar de lodges gevaren. De lodges stonden op palen midden in het meer. Vanuit de lodges had je een ontzettend mooi uitzicht. Na de lunch heb ik nog even gekajakt en lekker gelegen in de hangmat. Aan het eind van de middag gingen we vogels spotten. Hoewel ik helemaal geen vogelliefhebber ben, was deze tour toch wel erg mooi. De rode ibis is mijn favoriet! Daarnaast hebben we ook erg kunnen genieten van de mooie natuur. Dit is zeker een van mijn favoriete plekken qua natuur waar ik ooit ben geweest. Het was zeker geen saaie tocht. Onderweg kregen we namelijk nog te maken met vliegende vissen die tegen ons aanvlogen en het begon te onweren. Hoewel de andere bootjes terug keerden, bleven wij doorvaren. De foto's zijn prachtig, maar toen het ook nog keihard begon te regenen was het ineens doodstil op de boot. Gevaarlijk was het zeker, maar we zijn allemaal weer veilig teruggekomen.

Na het avondeten was het gelukkig weer droog en hebben we nog een kaaimannentocht gemaakt. Helaas hebben we geen kaaimannen kunnen spotten, maar we hebben wel een slanke boomboa gezien, een slang. Na deze tocht was het tijd om te slapen. Helaas heb ik niet best geslapen door de vele muggen en een gekko die boven mijn hoofd op de klamboe zat en niet van plan was om eraf te gaan.

Na een heerlijke ochtend met uitzicht op een mooie zonsopgang gingen we op pad naar een modderbad. Na een boottocht van een uur moesten we het laatste stukje lopen. Op onze blote voeten moesten we door het moeras. Beetje eng was het wel omdat je niet wist waar je op stond, maar gelukkig ging alles goed. Bij het modderbad aangekomen hebben we ons ingesmeerd met de klei. Deze klei schijnt heel goed te zijn voor de huid. Na ons weer afgespoeld te hebben vervolgden we onze weg naar de lodges. Nadat we nog even wat hadden gegeten gingen we met de boot weer terug om vervolgens met de taxi weer naar huis te gaan. Het was een ontzettend leuk en relaxed weekend!

De komende dagen ga ik in het binnenland doorbrengen. Ik ben heel benieuwd!

1. Annette:
    8 augustus 2019
    Wat heb je toch weer veel meegemaakt de afgelopen dagen. Nog 1 week genieten van al het moois dat Suriname te bieden heeft en dan fijn weer naar huis.
  2. Leo:
    9 augustus 2019
    Helaas zit het werk op het internaat er weer op. Het is mooi dat je kunt terugkijken op een mooie periode die je hier hebt doorgebracht. Voor de komende week wens ik je ook veel plezier en ik kijk alvast uit naar je volgende verhaal.
  3. Maikel:
    9 augustus 2019
    Wat heb jij goeden dingen gedaan en gave avonturen beleeft en mooi om te zien hoe je daar van geniet. Doe nog even voorzichtig die laatste week en maak er nog maar een klein feestje Van, hoor daarna weer graag alles over jou fantastische avontuur uiteraard wens ik je veel plezier en zien we je graag weer snel terug in ons mooi stadje.
    Gr Maikel
  4. Oma:
    10 augustus 2019
    Dank je wel voor het laten meegenieten van je belevenissen. Hoop dat je nog een paar mooie dagen beleeft en dan een vlotte en veilige reis naar huis. Dag Kanjer.