Alweer week twee voorbij

11 juli 2018 - Port Elizabeth, Zuid-Afrika

De afgelopen dagen heb ik het zo naar mijn zin gehad, dat ik geen tijd heb gehad om nog wat te schrijven. Vandaar dus nu een extra lange blog!

Afgelopen vrijdag was de laatste dag dat de vrijwilligers van de kerk op het project HDC waren. Het was net zoals de andere dagen weer erg druk en gezellig. 's Middags heb ik samen met Anouk, Verena en haar 3-jarige zoontje Liam een city tour gemaakt door het centrum van Port Elizabeth. De stad heeft erg veel kunst en er is veel geschiedenis terug te vinden in de stad. Vooral de periode van Nelson Mandela staat hier centraal. Het was ontzettend leerzaam en indrukwekkend.

Zaterdag hebben we een heel relaxed dagje gehad. Veel vrijwilligers waren vertrokken en er was een aantal vrijwilligers een weekendje weg, dus we waren maar met vier mensen in het huis. Ik ben samen met Anouk, Verena, Liam en Siphou met zijn dochtertje Lea (een oude vriend van Verena uit de tijd dat zij hier studeerde) naar Sardinia Bay geweest. Dit is een ontzettend mooi en rustig strand met hoge zandduinen en een fantastisch uitzicht. We hebben de hele dag daar doorgebracht en het was erg gezellig. 's Avonds hebben we lang gepraat. Iedereen heeft hier een eigen verhaal waarom hij of zij hier is en wat hij of zij wil leren van deze reis. Het is erg mooi om op zo'n manier met mensen te praten en zo mensen echt te leren kennen. En dat allemaal in het Engels!

Zondag hebben we het rustig aan gedaan. Na een beetje uitslapen zijn we naar de markt gelopen en daarna hebben we geluncht met een milkshake chocola en een brownie... Beter kan niet ;). 's Avonds ben ik eerst met een aantal naar de kerk geweest. Dit was een enorm bijzondere ervaring. De dienst leek net op een musical. Er waren bijna 1000 jonge mensen en er zat super veel energie in de dienst. Het was erg mooi om mee te maken. Daarna hebben we nog een heerlijke pizza gegeten en zijn we nog een avondje wezen stappen.

Maandag ben ik op het project Izizwe geweest. De kinderen waren vandaag erg druk. Het was behoorlijk vermoeiend, maar wel erg leuk. 's Avonds zijn we met een aantal weer naar Sardinia Bay geweest voor het afscheidsfeestje van Ard, één van de vrijwilligers, en om de zonsondergang te bekijken. En wat was het mooi! Een knalrode oranje/rode lucht boven de zee bekijken vanaf het strand met wat chips en een drankje. Ik raad het iedereen aan!

Nadat ik ook dinsdag een dagje op het project Izizwe had gewerkt, heb ik met een aantal andere vrijwilligers het pinguïnproject bezocht. Erg leuk om een keer te zien, maar die pinguïns zijn toch niet echt wat voor mij. Naast het twee keer per dag voeden is het voornamelijk schoonmaken en dat is nou niet echt mijn hobby. 's Avonds hebben we heerlijk in een lokaal restaurant gegeten en na de voetbalwedstrijd gekeken te hebben met Afrikanen die bijna allemaal voor Frankrijk waren, hebben wij ons verdriet weggefeest door nog een avondje uit te gaan. Na een kort nachtje van vier uur stond ik vanmorgen weer fris en fruitig op om weer een dagje te werken op Izizwe.

1. Geerhard Davina:
    Fijn dat je zo geniet en nog 5 weken hebt. Geniet ervan meid
  2. Gnoe uit Suriname:
    11 juli 2018
    Leuk Karly! Graag willen lezers (naja ik dan) weten hoe je stem is na zon avondje stappen? Is het een schoorsteenstem na 30 jaar roken of zing je mee met de helderste tonen bij een gospel?
  3. Gnoe uit Suriname:
    11 juli 2018
    Ook fijn dat je je aan de AVG houdt, en geen wildvreemde kinderen het internet omslingerd. :)